torsdag 25 juni 2015

Underbart Hanu-kött i Seoul

Jag har varit i Seoul sedan i söndags och i vanlig ordning innebär det en massa god koreansk mat. Tre luncher av fyra har jag ätit på en koreansk barbeque-restaurang nära kontoret. De serverar koreanskt kött från korasen Han-u (eller Hanu). Här i Korea anses koreanskt kött vara bäst i världen och är dyrare än importerat kött från USA och Sydamerika, och det förstår jag. Det är ett väldigt mört och välsmakande kött.

Det finns lite olika varianter av koreansk barbeque - på den här restaurangen steks köttet i kofett vid bordet och sedan doppar man köttet i gochujang, en tjock sås gjord på röd chili, sojabönor och ris, och ett salt som är smaksatt med vitlök och lite andra kryddor. Sedan äter man förstås kimchi och grönsaker till.

Jag är så förtjust i restaurangens salt att jag bad att få med mig en burk hem. Servitrisen förklarade att hon var tvungen att fråga sin chef men kom sedan tillbaka med en liten burk åt mig. Min kollega förklarade att jag skulle ta med mig saltet till Sverige och bjuda på middag i koreansk stil och då blev servitrisen så smickrad att hon sprang och hämtade en mycket större burk salt. Ikväll kommer jag att köpa gochujang på flygplatsen och så kommer jag att kunna bjuda på koreanska smaker i Fjällbacka i nästa vecka.


När köttet är färdigstekt läggs det på potatisskivor i pannan. Potatisen
får sedan ligga kvar i pannen under hela måltiden och sedan äter man
dem som avslutning. Då är det genomstekta och "marinerade" i köttfettet
och är väldigt goda!

2 kommentarer:

  1. Hej och tack för bra och användbar blogg! Fett nice (hehe) med koreansk bbq där...! Kanske har du redan skrivit om det, men finns det några toppenbra koreanska restauranger i Sverige? Främst Sthlm, Gbg, Malmö som är intressant för min del. Kanske kan några fellow läsare också komma med tips?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag har faktiskt inte provat några koreanska restauranger i Sverige alls, men nu när jag flyttar till Stockholm ska jag definitivt undersöka utbudet. Återkommer om det här på bloggen!

      Radera