fredag 30 juni 2017

Underbar lunch på D.O.M.

I förrgår åt jag då äntligen lunch på D.O.M, Sydamerikas enda tvåstjärniga restaurang. Konceptet är att laga fine dining på ingredienser från Amazonas. Frukter, bär och örter som urinvånarna i Amazonas ätit i hundratals år men som är nya smakupplevelser för västerlänningar.

Ibland kan jag tycka att restauranger driver sina koncept för långt men inte Alex Atala. Han drar sig inte för att (sparsamt) blanda in ingredienser från andra delar av världen och resultatet är fantastisk. D.O.M. är en av de allra bästa restaurangerna jag ätit på.

Jag valde den vegetariska avsmakningsmenyn med matchande smaksatt vatten. Här är de vatten jag drack: puxuri water, guava and vanilla water, bacuri water, soda water with fennel and lemon, parsley and pennyroyal water, cupuacu water, pitanga water, graviola water, capim santo water, jabuticaba granite, mint and basil water och cumaru water. Bara att smaka de här vattnen var underbart och till det åt jag:

Cachaca, honey and lime
Pepper sorbet
Watercress and mustard / cherry tomatoes and Canastra mountain cheese /
biscuit with yanomami mushroom / tapioca biscuit with curd noisette


Watermelon, jataí honey, baru (Brazilian nuts) and cheese

Flowers Ceviche and native Brazilian bee honey

Manioc beiju / Brazilian native manioc bread, baked and caramelized garlic,
curd with mantiqueira mountains olive oil and cheese bread.

Palm heart, vatapá and coconut milk

Yanomami mushroom, onion caramel and mini rice crispy

Lightly toasted black rice with green vegatables and Brazil nut milk

Palm heart fettuccine with Brazilian cheese (Canastra and Tulha)

Roasterd corn

Vegetables with onion jus and sour cream

Aligot

D.O.M. är kända för sina myror så jag beställde en extrarätt:
Maniocawa and amazonic ant

Curd mousse, cashew and wine syrup

Lime and banana ravioli with priprioca

Charcoal grilled mango with amazonic seed (puxuri) cream

Och så lite godis.

2 kommentarer:

  1. Kul att den håll måttet och detta med råga, om jag förstår dig rätt! Är själv grymt sugen på DOM (och för övrigt även Central, om vi nu skall klumpa ihop restauranger i Sydamerika. Central har för övrigt oxå ett helt dedikerat avsnitt i Chef´s Table).

    SvaraRadera
  2. Ja, D.O.M. är väl värd ett besök! Och om jag någonsin har vägarna förbi Lima kommer jag definitivt att försöka få bord på Central.

    SvaraRadera