onsdag 8 november 2017

Enstjärniga Skina i Marbella en liten besvikelse

I förra veckan fick vi barnvaktshjälp från mina svärföräldrar i Marbella och då gick jag och min fru  ut och åt middag på Skina, en restaurang som haft en stjärna i Michelinguiden sedan 2008. Under exakt förutsättningar åt vi förra året på Skinas bistrorestaurang Aderezzo och var mycket imponerade och vi har sedan dess varit nyfikna på Skina.

Skina ligger, precis som Aderezzo, i en mysig del av gamla stan i Marbella. Den är liten (bara fem bord) och gemytlig, vinlistan är bra och menyn spännande. Vi valde att inte ta avsmakningsmenyn utan deras trerättersmeny där man får välja en förrätt, en huvudrätt och en efterrätt för 100 euro. Vinlistan är spännande med inte minst en lång rad odlarchampagner och ett brett utbud av viner från hela världen. Vi tog ett spanskt vitt vin från Penedès i Katalonien, El Rocallis 2007, gjort på den lite udda italienska druvan Incrocio Manzoni.

Maten var snyggt presenterad men i övrigt inget speciellt. Jag skulle säga att man får bättre mat på en hygglig restaurang som Sturehof i Stockholm och det är tydligt att Michelin använder helt olika måttstockar i olika länder och det tycker jag är en stor svaghet. Hade Skina legat i Sverige eller England hade den inte haft en chans att få någon stjärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar