lördag 13 juli 2013

Bra värdeutveckling på Comtes 2002


Förra året provade jag Comtes 2002 för första gången och eftersom jag också visste att Taittinger gjorde en betydligt mindre produktion än vanligt av Comtes just den här årgången bestämde jag mig för att investera i vinet. Jag köpte ett antal lådor för 900 pund/case (12 flaskor i varje case) in bond. Det här verkar redan ha varit en väldigt bra investering. Nu kostar ett case med Comtes 2002 cirka 1400 pund, vilket innebär en värdestegring på över 50% på mindre än ett år. Sådana här “klipp” är inte vanliga – jag har också investerat i Dompa 2002 och de stiger betydligt långsammare i pris. Jag tror att nyckeln till värdestegringen är just den mindre produktionen – Comtes 2004, den nya årgången, kostar bara 750 pund per case. Jag har inte hunnit prova Comtes 2004 än men jag kan inte tänka mig att kvalitetsskillnaden mellan årgångarna är så stor.

Väldigt trevligt i alla fall och jag tror att mina magnum av Comtes 2002 som jag köpte i januari för bara 1078 pund/case (6 magnum per case) kan säkert visa sig vara en ännu bättre investering. Tyvärr strulade Fine+Rare Wines till det och jag fick inte så många lådor som jag beställt men i stället fick jag Comtes 2004 på magnum till ett väldigt bra pris som kompensation.

Jag vet att vissa i vinkretsar retar sig på vininvesterare eftersom det pressar upp priserna på bra viner. De bästa Bordeauxvinerna är exempelvis galet dyra idag, delvis på grund av spekulation. Själv ser jag det dock som ett sätt att delfinansiera mitt vinintresse och jag köper bara viner som jag provat och tycker är bra. Och bara champagne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar