fredag 30 augusti 2013

Elbert's Steak Room i Manila

I förrgår bjöd jag ut min fru på middag och vi gick till Elbert's Steak Room i stadsdelen Makati. Det här är nog Manilas bästa restaurang. Som namnet antyder är det en köttrestaurang även om det längst ner på menyn står att ”We sometimes have seafood”. Roligt!

Alternativen är shortloin, ribeye, striploin och tenderloin och allt kött kommer från USA och är USDA-kvalificerat som ”Prime” (högsta kvaliteten) eller ”Choice” (näst högsta) och köttet var helt fantastiskt! Av någon anledning har jag väldigt svårt att lära mig vad de engelska namnen på styckningsdelarna motsvarar på svenska. Här är en sammanställning så kan jag gå till min egen blogg nästa gång jag sitter på en restaurang och funderar:

Shortloin: Dubbelbiff
Ribeye: Entrecote
Striploin: Ryggbiff
Tenderloin: Oxfilé

Min fru valde tenderloin och jag ribeye och mitt kött var saftigare och bättre. Bra tillbehör också och till det här tog vi in en flaska hygglig Barolo: Michele Chiarlo Barolo Cerequio 2007. Jordig och koncentrerad men det fanns inte de där bläcktonerna som jag förknippar med Barolo. Ett bra vin och en härlig middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar