måndag 11 november 2013

Klubbade champagner

Måndagens vinauktion i regi Stadsauktion/Systembolaget är inte avslutad än men nu är alla champagner klubbade. Rimliga slutpriser överlag förutom att Cuvée St Vincent 1996-posten blev såld för hela 2000 kr plus avgifter vilket är 60% över vad samma viner gick att köpa för på Systembolaget i förra vecka. Min blogg har uppenbarligen för få läsare...

Jag vill gratulera den som ropade hem en Pommery Rosé 1945 för bara 3000 kr. Jag håller tummarna att innehållet är i gott skick - det kan vara en fantastisk upplevelse som väntar.

1996:orna jag tipsade om i fredags gick alla för rimligt pris.

Sedan kan jag konstatera att Jacques Selosse viner är hetare än någonsin. En post med två Selosse 1986 gick för hela 29.000 kr (utrop: 6000 kr) och posten med två Selosse 1996 gick för 13.000 kr (utrop: 7000 kr).

5 kommentarer:

  1. Hej Elvis

    Angående selosse har fått tag i årets ros'e hur länge ska man vila på hanen innan man trycker av och ja du har bevisligen för få läsare efter som någon betalde 2000 för posten.

    Mvh
    Jimmy

    SvaraRadera
  2. Hej Jimmy!
    Grattis till Selosse Rosé, det är underbart vin. Jag har druckit Selosse Rosé massor av gånger och med olika ålder och jag tycker att den brukar vara väldigt bra direkt efter släpp. Allt finns där från början. Bara att korka upp, med andra ord! :-)

    SvaraRadera
  3. Tja Elvis.
    Ska börja med att tacka för en bra blogg. Tittar in varje dag =)
    Du en fråga angående R & L Legras 96án, vet du vad skillnaden är på den du pratar om som går för 749kr på bolaget med grön label och den med guldig label som går för 679kr?
    Tack / Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin!
      Såvitt jag vet är det samma vin i grunden men de har bytte etikett för 1-2 år sedan vilket innebär att alla 1996:or som degorgerats efter etikettbytet har fått de nya etiketterna. Tyvärr skriver R&L Legras inte ut degorgeringsdatum på sina etiketter så jag vet inte exakt när de bytte.

      Radera
    2. Ska också säga att den gröna etiketten är den äldre.

      Och vilken man föredrar är en smaksak. Jag föredrar själv ofta sendegorgerade viner så jag skulle satsa på guldetiketten om jag skulle välja.

      Radera