torsdag 3 april 2014

Mycket intressant på vinauktionen på måndag

På måndag är det dags för vinauktion igen och den här gången kommer 96 poster champagne att gå under klubban. Det finns ovanligt många intressanta champagner med och här är några tips på bra poster.

Mitt födelseår 1970 var inte något stort år i Champagne och det är sällan man ser 1970:or på vinauktionerna. Den här gången är Cristal 1970 med på auktionen och även om jag vill ha hissa en stor varningsflagga för att den kan ha lagrats precis hur som helst så kan det vara en kul present till någon som är född 1970. Jag har inte provat den själv men den har fått 95 i betyg av Juhlin.

Krug Clos du Mesnil 1985 håller jag som kanske den allra bästa champagne jag druckit. Utropspriset på 8.000 kr är fullt rimligt, internationellt sett, även om det så klart är mycket pengar för en flaska vin.

1990 tycker jag är en ojämn årgång men just Grande Dame 1990 är fantastisk och det finns tre poster med på auktionen, alla med exakt en flaska. Lustigt nog har de fått tre olika utropspris vilket är lite komiskt, inte minst som den enda posten där originallådan följer med har fått lägst utropspris (1400 kr). Jag undrar hur Systembolagets värderingsmän resonerade där men gissningsvis var det olika personer som gjorde värderingarna. De andra två posterna har utropspris 1600 kr och 1800 kr. Själv  gissar jag att alla tre kommer att gå mellan 1600 kr och 1800 kr och det är ett bra köp i så fall.

Sedan vill jag tipsa om ett par bra 1995:or. 1995 är en årgång som kommit lite i skymundan av 1996 men även 1995 är en väldigt bra årgång. Krug 1995 och Salon 1995 tillhör de absoluta topparna i årgången och har fått rimliga utropspriser. Det finns två poster av varje (Krug finns här och här, Salon finns här och här). Priserna på Salon ska förresten bli extra intressanta att följa nu när Salon 2002 precis släppts för 2995 kr på Systembolaget. Det borde trissa upp auktionspriserna på toppårgångar som 1995 och 1996 men det märks inte på utropspriserna än (Salon 1995 har utropspriser på rimliga 2000 kr/flaska). Om det går att sälja Salon 2002 för 3000 kr borde Salon 1995 och Salon 1996 kosta mer idag.

Avslutningsvis vill jag tipsa om fantastiska Winston Churchill 1996 som jag skrivit om många gånger förut. Hela fyra poster finns av denna champagne: två flaskor, en flaska, en flaska och sex flaskor.

Så här många auktionsposter tror jag aldrig att jag tipsat om förut. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar