torsdag 9 april 2015

Dyster dokumentär om Frantzén-Lindeberg och Björn Frantzén

Häromdagen sändes dokumentären Hunger på SVT. Den handlar om restaurang Frantzén-Lindeberg och finns att se på SVT Play i ett par månader till. Jag rankar mina tre besök på Frantzén-Lindeberg/Frantzén som några av mina allra största restaurangupplevelser men dokumentären handlar tyvärr inte om hur fantastisk restaurangen är. Den fokuserar istället på Björn Frantzéns negativa sidor och splittringen med Daniel Lindeberg. Björn Frantzén framställs som hård och kall, Daniel Lindeberg som mjuk och känslig.

Jag förstår att det är tufft att driva en restaurang på den här nivån och att det kan vara intressant att skildra men jag önskar att dokumentären också kunde ha lyft fram maten och gästernas upplevelser. Ingen skulle göra en dokumentär om Zlatan utan att visa några av hans fantastiska mål och prestationer.

Nu blev dokumentären så dyster att knappast en enda person blir lockad att gå till Frantzén efter att ha sett den och det är orättvist. Frantzén är en restaurang i världsklass som fler borde få uppleva.

4 kommentarer:

  1. Ja, lite märkligt har du kollat dokumentären om Noma, det var eksakt samma massvis av negativt om den hårde tone i köket....tråkigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den har jag inte sett. Vad trist!

      Finns den att se online någonstans? Jag har VPN så jag kan "låtsas" vara i Danmark om det behövs.

      Radera
  2. Har du sett 'Foodies -The Culinary Jetset'? Har ej sett den än, vore kul att höra din åsikt om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag tyvärr inte sett än. Så fort den dyker upp på Netflix eller iTunes kommer jag att se den.

      Radera