måndag 19 december 2011

En perfekt Biff Rydberg

Jag är ingen mästare i köket på något sätt men jag har tre paradrätter som jag utvecklat till perfektion (jag skippar blygsamheten idag). Rätterna är Spaghetti Carbonara, Risotto och Biff Rydberg.

Risotton gör jag med olika tillbehör men favoriten är en naturell risotto som serveras med pilgrimsmusslor. Risotto kräver lite tålamod men ingen av de här rätterna är särskild svår. De har dock en sak gemensamt och det är att mitt resultat är mycket bättre än vad man får på restaurang.

Restauranger brukar till exempel förstöra carbonara med grädde (vilket inte ska ingå alls) och risotto brukar ofta kokas till oigenkännlighet. Jag återkommer i senare blogginlägg om de här två rätterna, men idag tänkte jag beskriva hur en perfekt Biff Rydberg ska göras.

Restaurangerna gör ofta två fel: potatisen är alldeles för finhackad och senapsgrädden är både för fet och söt, vilket dominerar alldeles för mycket över de naturligt goda smakerna av potatis, kött och lök. Så här ska det gå till:
  • Tärna oxfilé i 1,5-2 cm stora bitar
  • Tärna den råa potatisen i lika stora bitar som köttet och skölj under kallt vatten, annars klibbar den ihop när man steker den.Hacka lök
  • Rör ihop en burk Creme Fraiche med några teskedar dijonsenap. Smaka av för att få rätta styrkan.
  • Stek potatisen i smör. Salta och peppra generöst. Man kan förkoka, helst ångkoka, potatisen lite, men jag tycker att det blir bäst om man råsteker den. Man behöver ha rätt hög värme och steka den rätt länge så snåla inte med steksmöret.
  • Stek löken i rapsolja i en annan stekpanna. Man behöver inte steka på jättehög värme, men den ska ha fått ordentligt med färg.
  • När potatisen och löken är klar steker man oxfilén hastigt på hög värme. Den ska givetvis vara röd i mitten. Salta och peppra.
  • Sedan är det bara att lägga upp på tallrikarna och lägga en äggula på toppen. Det enda man får ta själv är senapsgrädden.
Det här är väldigt enkelt och väldigt gott. Jag gjorde den senast i fredags och drack då en Le Volte till. Le Volte har blivit lite av vårt husvin de senaste månaderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar