söndag 12 augusti 2012

Enoteca blir ännu bättre

Enoteca på Karlavägen har länge varit en favorit som lunchrestaurang och redan dagen efter att vi kom hem från Fjällbacka åt vi lunch där. De har en underbar lasagne på menyn och väldigt god focaccia.

Ett bekant ansikte mötte oss i dörren: Gunnar, tidigare sommelier på Vinkällaren Grappe. Gunnar arbetar nu på Enoteca och det bådar gott för vinlistan. Redan nu finns Comtes 2000 på glas för mycket rimliga 195 kr (en flaska kostar 1150 kr vilket är 200 kr under Systembolagspriset). Jag frågade förstås om Comtes 2002 och den kommer att dyka upp snart.

En vässad vinlista gör Enoteca till en ännu bättre restaurang. Det kanske är dags för ett första middagsbesök?

3 kommentarer:

  1. Hej
    Tack för en härlig blogg som jag tittar på varje dag:). Du har tidigare tagit upp att lagra champagne. Nu har jag tänkt lagra champagne hos cavarosa. De har tyvärr ingen dokumentation som Magnusson Fine Wine har utan hänvisar till vinsamlingen.se. Har du några åsikter, tankar eller erfarenheter av den sidan. Har tänkt dricka upp det mesta men har några flaskor man vill spara och kanske säljer dom i framtiden. Om så sker vill jag ha ngn slags dokumentation även fast jag har en champagnekällare i min lägenhet.

    Må gott
    jocke

    SvaraRadera
  2. Hej Jocke,
    Trevligt att du tycker om bloggen.

    Om du köper främst för att dricka och bara tänker sälja några enstaka flaskor/lådor så spelar dokumentationen ingen större roll. På svenska vinauktionerna har jag inte märkt att viner som är märkta att de är lagrade hos exempelvis Magnusson ger högre priser.

    Om du investerar i vin i lite större skala, till exempel köper lådvis med primörviner från Bordeaux för att sälja om 10-20 år är dokumentationen viktig. Min rekommendation då är att köpa vinerna i England och låta dem ligga kvar In Bond där. Då har en framtida köpare full historik eftersom vinerna då bevisligen legat In Bond sedan de kom till England.

    SvaraRadera
  3. Med ett sådant pris på underbar Comtes så måste man ju bara göra ett besök! :-)

    SvaraRadera