onsdag 1 augusti 2012

Hjalmars i Hamburgsund

Jag har varit i Fjällbacka några somrar nu och varje år brukar vi ta en båttur till Hamburgsund och äta lunch på Hjalmars. Det är väldigt trevlig miljö att lägga till vid deras brygga och sitta vid kanalen och äta god mat. De har bra pizzor och hamburgare men i år verkar ambitionsnivån ha höjts flera snäpp. Pizzorna finns kvar men det finns också riktigt bra mat på menyn. Deras Toast Skagen serveras lyxigt med ett kokt vaktelägg och är en av de bästa Skagen jag ätit, och jag har provat många. De har dessutom en kreativ Moules marinères ”Thai Style” på förrättsmenyn med kokosmjölk, röd curry och citrongräs. Jag har inte provat den men jag gillar idén.

Huvudrätterna håller också hög klass. När vi var där tog vi ”dagens fisk”, en torskrätt, som var mycket bra.

Tidigare år har Hjalmars alltid varit lite vassare än Bryggan Fjällbacka på enkel mat (som serveras på Café Bryggan) men i år vinner Hjalmars även i kategorin finrestaurang (och då jämför jag med Bryggans finrestaurang).

Tummen upp för Hjalmars! Jag måste dit och äta deras Toast Skagen minst en gång till i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar