fredag 3 maj 2013

Vad jag saknar i mat- och dryckesväg

Som rätt nybliven utlandssvensk i Manila har jag funderat en del på vad jag saknar i mat- och dryckesväg från Sverige. Jag har talat med andra svenskar här som saknar Kalles Kaviar, herrgårdsost, lakrits och liknande saker, men jag känner inte så alls. Jag brukade äta extralagrad herrgårdost i Sverige men köper lagrad Gruyère här och det är en alldeles utmärkt ost. Filmjölk ser jag fram emot att äta i Sverige i sommar men det är inte någonting som jag går och tänker på här.

Däremot saknar jag champagne och bra viner i allmänhet. Det finns ett litet utbud av bra viner här men det blir inte samma sak. När det är 35 grader ute och 75% luftfuktighet blir man inte lika sugen på vin. Däremot har min ölkonsumtion gått upp.

Några bra viner har det i alla fall blivit senaste veckan:

Bollinger Grande Année Rosé 2004
Vacker färg, lite sluten, mer Bollinger än rosé. Med förbundna ögon hade jag aldrig gissat på att det var en rosé. Ett vin för källaren.

Krug Grande Cuvée
Dracks på restaurang igår när jag och frun var ute och firade vår bröllopsdag. Näst senaste etiketten och väldigt bra. Inte sluten alls utan rena njutningen.

Château Pape Clément 1998
Också på restaurang. En klassisk Bordeaux helt i min smak. Två tredjedelar Cabernet Sauvignon och en tredjedel Merlot, ungefär. Mogen, mycket läder, ett härligt vin. Jag måste börja dricka bra Bordeaux lite oftare.

7 kommentarer:

  1. Hej igen!

    Det var några veckor sedan jag kommenterade din blogg.

    Jag dricker i skrivande stund just den förstnämnda, alltså Bollinger GA Rosé 2004. En mycket trevlig rosé, enligt mig som hittills inte blivit jätteimponerad av roséchampagne. Kanske går det hand i hand med att du inte kunnat gissa att det var en rosé, med förbundna ögon. Kanske är den typiska rosésmaken inte riktigt min grej. Den här är dock ljuvligt god.
    Bollinger är ett så väldigt bra hus, i många fall.

    Det var mycket gott på finewines-mässan i lördags (27/4), och stor eloge till arrangörerna för det, men för mig var det mest minnesvärda vinet jag drack förra helgen den Bollinger VVF 1999 (min första VVF) som jag drack kvällen innan. Det tycks verkligen vara ett stort och unikt vin, som alla vars åsikt är värd att lyssna i frågan på säger.

    Men, men...nu har jag kanske sidetrackat lite mycket, även om det handlar om champagne.

    Hur som helst, GA Rosé 2044 riktigt trevlig.

    SvaraRadera
  2. Bollinger VVF är ett härligt och mycket speciellt vin som jag bara druckit en årgång av (1990). Jag har en VVF 2000 i källaren i Sverige också.

    Bollinger är ett kvalitetshus rakt igenom och jag gillar allt de gör, förutom kanske årgångslösa rosén.

    SvaraRadera
  3. Hej
    Kul att du/ni gillade Pape Clement (om du har möjlighet prova också 2001, fullkomligt lysande)


    Magnum

    SvaraRadera
  4. Hallå, kul att du börjat drifta iväg till Bordeaux allt oftare. Som du skriver, mogen Bordeaux är svårslaget vid rätt tillfälle. Just 1998 är en lite förbisedd årgång och man kan göra en den fynd där.

    Som Darth Angelus skriver, du missade finewines.se mässan. Bland annat Roberson hade en del lite mognare Bordeaux, bland annat en 1998 La Demoiselle de Sociando-Mallet som jag tyckte var riktigt bra. Kanske något för sommaren :-). Funderar på att köpa ett gäng så kanske vi kan ta en flaska när du är på besök i Sverige.

    /Anders

    SvaraRadera
  5. Ojdå, det blev visst 2044 (skulle förstås ha varit 2004) i slutet av mitt förra inlägg.

    Grymt trevligt att du druckit VVF 1990. Det är ju ett toppår i champagne, som jag själv druckit alltför lite av.
    Jag tror att standard-Rosén är den enda Bollingern jag inte druckit alls något av, men det låter inte som en jätterekommendation, av vad du skriver.

    Personligen håller jag Bollinger på ungefär samma nivå som Louis Roederer. Endast Krug håller jag väl något högre totalt, men jag antar att det var väntat.

    Anders Landström, intressant att höra om Bordeaux av årgång 1998. Jag har aldrig provat det, men har en enda Chateau Margaux hemma av just det året.

    SvaraRadera
  6. Anders, jag provar gärna 1998 La Demoiselle de Sociando-Mallet! Och jag känner en stark dragning mot Bordeaux, dels för att jag är nyfiken, dels för att min fru älskar bra rödviner.

    SvaraRadera
  7. Och Magnum, tack för tipset! Ska hålla ögonen öppna för Pape Clement 2001.

    SvaraRadera