lördag 31 augusti 2013

Höstens första vinauktion börjar på måndag

På måndag är det dags för vinauktion igen, i regi Systembolaget/Stadsauktion. Det finns hela 124 poster med champagne och alla dessa auktioner kommer att avslutas under måndag eftermiddag.

Det finns många äldre Comtes de Champagne, Taittingers prestigevin, både vita och rosén. Det är alltid riskabelt att köpa äldre champagne utan att veta hur flaskorna lagrats men för gamblern är Comtes 1976, en 99-poängare hos Juhlin, mycket intressant. Det finns två poster, en med en flaska och en med två. Själv har jag inte provat 1976:an men 1981:an är den bästa Comtes jag har provat och även den årgången finns med på auktionen, dessutom som magnum! Jag håller tummarna för köparna att de här flaskorna är i gott skick - då kan de vara helt fantastiska.

En årgång som ofta brukar glöms bort lite, dels för att produktionen var liten, dels för att den hamnat i skuggan av 1988 och 1990, är 1989. På den här auktionen finns fyra poster med 1989:or som alla är mycket intressanta: Bollinger GA, Cristal, Henriot Cuvée des Enchanteleurs och Philipponnat Grand Blanc. Stark köprekommendation på alla fyra!

Slutligen vill jag nämna Vilmart, en av mina absoluta favoritodlare, som det för en gångs skull finns flera poster från. Vilmart Coeur de Cuvée är ett fantastiskt vin oavsett årgång och 1992 på magnum är en riktig pärla. Just 1993 är jag inte så imponerad av, det är kanske enda årgången av Coeur de Cuvée som gjort mig besviken. Lätt oxiderad och platt har jag skrivit i mina anteckningar. Vilmart Grand Cellier d'Or 1991 och Vilmart Cuvée Création 1992 skuller jag däremot avråda från att bjuda på. 1991 var en katastrofårgång i Champagne och Grand Cellier är inte lika bra som Coeur de Cuvée. Cuvée Création 1992 har jag inte provat men jag skulle inte våga köpa sex flaskor på en gång för att prova. Varning för tre av Vilmart-posterna alltså, vem hade trott att jag skulle tycka så?

Jag nöjer mig så. Det finns fler spännande champagner. Om någon har frågor kring någon specifik post är det bara att fråga i kommentarsfältet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar