torsdag 22 augusti 2013

Lite lunchshopping

En hälsning från ett vått Manila. Vi har personligen inte drabbats av översvämningarna på annat sätt än att vår sons skola hållit stängt hela veckan, men en kollega berättade just att han har shorts på sig idag eftersom han har vatten upp till knäna på bottenvåningen i sitt hus... Detta sagt med ett leende på typiskt filippinskt vis. Ett mer sorglöst folk får man leta efter. Nu har det värsta regnovädret dragit förbi och förhoppningsvis ska de mer än hundratusen människor som evakuerats från sin hem kunna återvända snart.

Nåväl, idag gick jag förbi Bacchus, Manilas bästa vinbutik, för att göra lite inköp. Jag hittade till min glädje Roederer Rosé 2008, en årgång som jag inte provat än. Jag ser att den inte släppts i Sverige men eftersom 2007:an sålt slut så ni lär inte behöva vänta särskilt länge. Årgångs-Roederer håller alltid hög klass, både vita och rosén, och eftersom 2008 som årgång har ett extremt gott rykte ska den ska bli intressant att prova. Jag återkommer!

Det blev även en Bollinger Rosé som jag ska ge bort till en kollega som väntar barn efter flera års försök. Jag är inte så imponerad av det här vinet men valde lite på varumärke här: ”James Bond-champagnen” imponerar alltid. Och så blev det en rosé eftersom de vet att det är en dotter.

Slutligen blev det en röd Bordeaux, en Château Pape Clément 2004. Jag drack 1998:an för ett par månader och den var helt i min smak och även om 2004:an är en svagare årgång så ska den bli intressant att prova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar