tisdag 31 mars 2015

Jungsik – Seouls bästa restaurang

Än så länge nöjer sig Michelinguiden med att bara ha två guider i Asien: en för Hongkong och Macau och en för Japan. Däremot har den av San Pellegrino sponsrade topplistan The World's 50 Best Restaurants sedan två år tillbaka en 50-i-topplista för Asien. På 2015 års lista finns tre restauranger i Seoul med och högst rankad är Jungsik på en tiondeplats. Igår gjorde jag ett besök där tillsammans med en koreansk kollega.

Jungsik står för molekylär gastronomi med koreanska ingredienser. Jag har varit mycket i Korea och älskar koreansk mat och det var spännande att se vad en kreativ kock kan göra med koreanska smaker. Resultatet var fantastiskt. Om/när Michelinguiden börjar sätta stjärnor i Seoul skulle jag gissa att Jungsik får två stjärnor, vilket systerrestaurangen med samma namn i New York redan har.

Vinlistan var också mycket bra och vi tog in en flaska Vilmart Grand Cellier d'Or 2009 vilket passade perfekt och räckte till de första fem rätterna (av åtta) på avsmakningsmenyn. Sedan tog vi varsitt glas Château Vannières 2008 från Bandol till den kötträtt som följde.

Här är lite bilder på maten och jag kan också rekommendera ett besök på Jungsiks hemsida för ännu läckrare matbilder.

Alla amuse-bouche serverades samtidigt.
Ursäkta motljuset men det var inte jag som tog bilden.

Bästa spicy tuna jag smakat!

Red snapper.
Rose of Versailles”, första efterräten.



4 kommentarer:

  1. Ser sagolikt gott ut! Finns det några bra koreanska restauranger i Skandinavien?

    SvaraRadera
  2. Inte vad jag känner till, tyvärr. Däremot finns det en hel del bra i Los Angeles och även i Vancouver, vet jag.

    SvaraRadera
  3. Arirang i Stockholm är koreansk: http://www.arirang.se
    Kanske inte i närheten av Jungsik.
    /markus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arirang ser ut att ha en trevlig meny. Den ska absolut prova någon gång i Stockholm!

      Radera