torsdag 2 april 2015

Påskauktionens champagner

Årets andra vinauktion börjar på tisdag, direkt efter påskhelgen. Jag vet inte riktigt hur det funkar med skollov i Sverige kring påsk nuförtiden men det borde kunna innebära att priserna blir lite lägre än vanligt. Eller också innebär det att folk bara har mer tid att sitta och bjuda på auktion. Vi får se i nästa vecka.

Det är 68 champagneposter på påskauktionen och de kommer alla att klubbas på tisdag. Det är en brokig skara med flera äldre champagner från lite mindre kända hus. Sådana champagner kan vara precis hur bra eller hur dåliga som helst och jag vågar inte ge några rekommendationer.

Det finns flera riktigt intressanta poster bland 90-talschampagnerna:

1995 är en årgång som kommit lite i skymundan av 1996, men det är en mycket bra årgång vilket Krug 1995 är ett utmärkt exempel på. Det finns två lådor med Krug 1995 med på auktionen (här och här) med rimliga utropspris på 1800 kr/flaska, vilket kan jämföras med utropspriset på Krug 1996 som ligger på 3000 kr/flaska. Den här stora prisskillnaden är inte motiverad av någon skillnad i kvalitet – jag håller Krug 1995 och 1996 som jämbördiga i kvalitet.

Årets påskfynd är dock lådan med Pol Roger Chardonnay 1996, en fantastisk champagne som fått ett mycket attraktivt utropspris. Pol Roger Winston Churchill 1996 brukar räknas som en av de allra bästa 1996:orna och Pol Roger Chardonnay 1996 är inte långt efter.

Avslutningsvis vill jag tipsa om jag posten med Winston Churchill 1996 på magnum. Som jag skrivit flera gånger brukar Winston Churchill ligga lågt i pris på de svenska auktionerna och så blir säkert fallet den här gången också. Utropspriset ligger på låga 3800 kr vilket kan jämföras med priset i England som ligger runt 6500 kr. Dags att påskfynda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar