fredag 10 juli 2015

Statistik från Cellartracker

Under 2015 lägger jag in korta noteringar på Cellartracker om alla viner jag dricker. Jag gör det mest för statistikens skull och är inte särskilt ambitiös med doft- och smakbeskrivningar.

Nåväl, hittills i år har jag provat 140 olika viner. Här är lite statistik:
32,2 % mousserande vita viner (inklusive champagne)
30,1 % stilla vita viner
30,1 % stilla röda viner

Intressant, jag hade nog gissat på lite större andel rödviner. (Resten är roséer och söta viner.)

Alla årgångar mellan 1998 och 2014 finns representerade, samt åtta äldre årgångar.

Bland regioner dominerar Champagne stort:
31,5 % Champagne
11,9 % Kalifornien
8,4 % Bourgogne
5,6 % Rhône
4,2 % Alsace

Kaliforniens andel kommer garanterat att sjunka under resten av året eftersom jag inte bor där längre. Jag skulle inte bli förvånad om Piemonte eller Toscana ligger tvåa vid årets slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar