onsdag 30 september 2015

Första besöket i Moskva

Jag är i Moskva på en jobbresa den här veckan. Moskva är en väldigt spännande storstad och mina fördomar om Ryssland och ryssar har helt ställts på ända. Jag har fått ett fantastiskt gott intryck av den här staden. Vackra pampiga byggnader, rent och snyggt och trevliga människor. Och trots att jag nu har varit här i tre dagar har jag fortfarande inte druckit någon vodka.

Däremot har jag ätit klassisk rysk husmanskost och druckit ryskt öl. Den klassiska rödbetssoppan borsjtj är väldigt god liksom det mörka brödet, och ryska dumplings är en ny trevlig bekantskap. En sak som jag inte tänkt på förut är hur stort Ryssland är (och Sovjetunionen var) och det ger en spännande mix av matkulturer. Jag har ätit uzbekisk, ukrainsk och georgisk mat under mina dagar här.

Jag har sett att den dyraste ryska champagnen i en vinbutik nära hotellet kostar 50 kr men jag har inte köpt någon än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar