söndag 13 september 2015

Koreansk avsmakningslunch på Woonsan

Nära kontoret som jag brukar besöka i Seoul ligger Woonsan, en koreansk restaurang av hög kvalitet. Jag var där två gånger under min senaste arbetsvecka i Seoul och tog samma avsmakningsmeny båda gångerna:

Water kimchi

Ginseng and chicken green salad marinated in a soy sauce

Traditional Kaesung style of snowball shape rice pasta soup

Homemade translucent mung bean jelly pasta, marinated in a beef and julienne mushroom, sprinkled with seaweed

Kaesung style namul of crunchy bean sprouts mixed with persimmon and sauteed julienne daikon

A plate of tender juice pork belly served with red chili marinated cabbage

Traditional Korean pan fried dishes of various seasonal vegetables

Papillote of spicy braised chicken

Bulgogi (marinated beef grilled on a hot sizzling plate served with steamed rice and soup)

Seasonal Korean dessert

Den här måltiden tar ungefär 1,5 timme att äta men det är absolut inte för mycket mat. Jag tycker om allt på menyn utom rice pasta soup (rätt nummer två). Hela menyn kostar 300 kr per person och då ingår kallt te som måltidsdryck.

Om någon har vägarna förbi Seoul och affärsdistriktet Yeouido kan jag varmt rekommendera ett besök.
Efterrätten. Till höger en kopp varm söt kaneldryck och till vänster
något slags citrusparfait eller något. Mycket gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar