onsdag 8 juni 2016

Prestigechampagner del 5

Jag tänkte avsluta serien om prestigechampagner med en lista över de prestigechampagner som finns att köpa eller beställa från Systembolaget.

Jag börjar med en trio champagner som alla intresserade borde prova:

Winston Churchill 2004
Pol Rogers underbara prestigechampagne som är fantastiskt bra årgång efter årgång. Även om priset i Sverige har gått upp några hundralappar de senaste åren tycker jag fortfarande priset är relativt lågt.

Den finns tydligen att fynda på vissa Viking Line-båtar för drygt 800 kr men jag tycker att den är väl värd sitt Systembolagspris (1401 kr) också. En champagne som inte behöver någon mer lagring.

Taittingers prestigechampagne från ett riktigt bra år.

Här är ytterligare åtta bra prestiger:

Avslutningsvis finns det fyra prestiger som jag tycker är för dyra (Bollinger, Lanson och Laurent-Perrier) eller helt enkelt för dålig (Nicolas Feuillatte). Vänta med dem tills ni druckit alla ovanstående. Två gånger.

3 kommentarer:

  1. Samtidigt, Bollinger Grande Annee 2005. För dyr? Allt är relativt, 949 kr är mycket för en flaska. Men vilket vin, testade det igår! Om man gillar fyllig, smakrik champagne med cherrytoner…
    /markus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade den men jag tycker att den är alldeles för dyr i Sverige, liksom alla Bollingers viner. Grande Année 2005 går till exempel att köpa för 650 kr i England.

      Radera
    2. Oj, ja det är skillnad förstås!

      Radera