torsdag 30 juni 2016

Bästa champagnerna jag druckit i år

Jag lägger in anteckningar om alla viner jag dricker i Cellartracker. Jag gör det mest för att jag tycker att det är roligt med statistiken man kan få fram. I år har jag exempelvis provat 49 mousserande viner (inklusive champagne), 38 rödviner och 31 vita.

Jag är inte särskilt ambitiös med smakbeskrivningarna jämfört med många andra som skriver där men jag sätter alltid betyg, också mest för statistikens skull. Nästan alla viner dricker jag i sociala sammanhang och då vill jag fokusera på andra saker än betygsättning men jag sätter betygen ur minnet när jag lägger in vinerna i Cellartracker. Betygen ger i alla fall möjlighet till topplistor och de tio bästa champagnerna jag provat hittills i år är:

1. Krug 1988 (98 poäng)
2. Vilmart Coeur de Cuvée 2002 (95 poäng)
3. Comtes de Champagne 2002 (95 poäng)
4. Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995 (94 poäng)
5. Jacquesson Vauzelle Terme 2002 (94 poäng)
6. Roger Pouillon et Fils Champagne 2Xoz 2006 (94 poäng)
7. Louis Roederer Rosé 2008 (93 poäng)
8. Winston Churchill 1999 (93 poäng)
9. Cuvée William Deutz 1990 (93 poäng)
10. Dom Pérignon 2002 (91 poäng)

Bästa rödvinet i år var en perfekt flaska Château Bonnet Cuvée Divinus 2009 (94 poäng) som hade fått rikligt med luft. Bästa vita var Clotilde Davenne Chablis 2014 (89 poäng). Alltså måste jag dricka lite bättre vita viner framöver. Kanske lite bättre stilla viner överhuvudtaget.

Om någon vill följa mig på Cellatracker så heter jag Elvis1969 där.

8 kommentarer:

  1. Bra start på året!

    Min topplista under året ser ut så här:

    1. Jacques Selosse Rosé (deg april 2014)
    2. Comtes de Champagne 1996
    3. Jérôme Prévost La Closerie Fac-simile 2008
    4. Henri Giraud Fût de Chêne (deg juni 2013)
    5. Vilmart Cœur de Cuvée 1992
    6. Comtes de Champagne Rosé 2004

    Bara att hoppas att andra halvåret blir lika bra! :)

    /Martin

    http://champagne-bloggen.blogspot.se

    SvaraRadera
  2. Trevliga viner! Fût de Chêne är jag väldigt nyfiken på men har aldrig provat och Prévost borde jag dricka oftare.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Läst din blogg i ett par år nu och uppskattar den mycket! Jag var nyligen på en bordershop i Tyskland och hittade Perrier-Jouët Belle Epoque 2006 för ca 700kr/st. Jag köpte två flaskor (och fyra av den vanliga Grand Brut á ca 300kr), vad har du för erfarenheter av Belle Epoque? 2006? Priset?
    Funderar på om jag skulle köpt en låda till auktionen i höst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Peyman!
      Jag tycker att Perrier-Jouët är ett lite underskattat hus. Prestigevinet Belle Epoque kan vara riktigt bra, särskilt från bra årgångar som 2006. Jag drack en fantastisk 1996:a på magnum förra sommaren.

      För 700 kr/st hade jag köpt så många Belle Epoque 2006 jag orkat bära. :-) Vanliga Grand Brut tycker jag också är helt OK och 300 kr är ett jättebra pris.

      Radera
  4. Kul å höra att man gjort ett fynd då! Men nu grämer jag mig lite över att jag inte köpte fler för att prova lyckan på auktion.. För övrigt var det mig du gratulerade för länge sedan då jag köpte en Grande Dame -79 på auktion! Den var i mycket god form med fin syra men ändå alla dova svamp/ost-toner jag hoppas på i riktigt gamla Champagner! Mitt mat och dryckesvansinne kan man följa på instagram @grisbjoernen eller på fb under Grisbjoernen Catering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med Grande Dame 1979! Jag håller 1979 som en av mina absoluta favoritårgångar. Krug 1979 och Krug Clos du Mesnil 1979 tillhör de bästa viner jag provat.

      Om du vill tjäna pengar på auktionerna föreslår jag att du köper ett par lådor Moët & Chandon Grand Vintage 2008. Dem kan du säkert sälja med 80-100 % vinst om fem-tio år.

      Radera
  5. Hej igen!
    Har du någon mailadress som jag skulle kunna få maila dig på?
    Vänligen
    Peyman Sasan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har mailat din Grisbjoernen-adress.

      Radera