söndag 24 september 2017

300 viner provade i år

Jag är på jorden runt-resa med mitt nya jobb. Första anhalt var Las Vegas och där drack jag en del bra Cabernet Sauvignon-viner från Napa. I vanlig ordning la jag sedan in anteckningar i Cellartracker. Jag skriver inte särskilt utförliga smaknoter, särskilt inte när jag dricker vin på restaurang i jobbsammanhang, men jag sätter i alla fall alltid betyg och skriver ner datum på alla viner jag dricker.

Nu har jag provat exakt 300 viner i år. Det låter enormt mycket men många är från större provningar där jag bara provat en mun av varje vin och spottat.

Det roligaste för mig med Cellartracker är att titta på statistik och då kan jag bryta ner vad jag druckit i år på olika sätt:

Regioner
1. Champagne (47,3 %)
2. Bordeaux (5,3 %)
3. Bourgogne (5,0 %)
4. South Africa Coastal Region (3,3 %)
(totalt 45 olika regioner och 15 länder)

Vintyper
1. Bubbel (49,7 %)
2. Rödvin (25,7 %)
3. Vitt vin (13,3 %)
4. Rosévin (5,7 %)
5. Sött (5,0 %)

Och så kan jag sortera efter vilka viner som fått högst betyg och då ser jag att två stilla vita viner ligger på delad tredjeplats. Varför dricker jag då så lite stilla vitt vin? Jag har inget bra svar på det.

Bästa vinet hittills i år? Jacques Selosse La Côte Faron degorgerad 2012.

2 kommentarer:

  1. Det låter som ett bra sätt att inleda ett nytt jobb på! :)

    Grattis till de 300! Det är en bra siffra och borde innebära att du når >400 innan året är slut. Det är kul med statistik! Men jag tycker andelen Champagne ser lite låg ut - den siffran kan du säkert förbättra under fjärde kvartalet! ;)

    Fortsatt trevlig resa!

    /Martin

    https://champagne-bloggen.blogspot.se

    SvaraRadera
  2. Jag ska försöka men det har börjat dåligt: vin nr 301 blev ett spanskt rödvin... ;-)

    SvaraRadera