fredag 1 december 2017

Bästa champagnen till nyår 2017

Varje år är december den månad min blogg har flest besökare och en inte alltför vågad gissning är nog att många hamnar här när de googlar för att bestämma vilken champagne de ska köpa till nyår. Kära besökare, ni har kommit rätt!

Champagne är för övrigt inte bara en obligatorisk dryck på nyårsafton utan också en väldigt bra julklapp.

Om man, som de flesta i Sverige, köper sin champagne på Systembolaget finns det bra champagne från 339 kr och uppåt. Här är några konkreta tips:

Palmer Blanc de Blancs 2013 (339 kr)
Pierre Péters Cuvée de Réserve (349 kr)
Diebolt-Vallois Prestige Brut (389 kr)
Pol Roger Brut Réserve (415 kr)
Louis Roederer Brut Premier (419 kr)

Alla dessa fem är bra val men ska jag välja en av dessa tycker jag att Diebolt-Vallois Prestige Brut är det allra bästa köpet. En blanc de blancs (dvs 100 % chardonnay) från tre grand cru-byar som lagrats på ekfat. En väldigt snygg etikett också vilket kan vara trevligt om man tänker ge bort den.















Flera tidigare år har jag tipsat om årgångsvinerna från Pol Roger och Louis Roederer men i år tycker jag att Pol Roger 2008 är för ung (däremot är det ett vin för källaren och ett bra presenttips!) och Louis Roederer 2009 är något som ovanligt som en svag årgång från Louis Roederer.

Vill man riktigt lyxa till det tycker jag att Winston Churchill 2004 för 1.399 kr är det klart bästa köpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar