torsdag 4 januari 2018

En summering av 2017

Kära läsare, som ni märkt har det blivit lite glest mellan inläggen det senaste halvåret. Jag har inte haft tid att skriva; däremot har jag haft tid att dricka. 2017 var antagligen mitt mest aktiva vinprovarår hittills med 420 provade viner varav 182 champagner.

Årets tio bästa champagner var:
1. Jacques Selosse La Côte Faron (deg 2012)
2. Winston Churchill 1996
3. Charles Heidsieck Cuvée Charlie 1985
4. Billecart-Salmon Blanc de Blancs 2004 (magnum)
5. Vilmart Coeur de Cuvée 2000
6. Pol Roger 2002
7. Gosset Celebris Rosé 2007
8. Bollinger RD 1996
9. Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 1995
10. Pol Roger 2000

Precis utanför listan hamnade Billecart-Salmon Cuvée Nicolas-Francois 1999 (magnum) och Clos des Goisses 2006.

4 kommentarer:

  1. Härlig lista och kul med Champagne Charlie-85, var drack du den? Jag hade förmånen att dricka Blanc des Millenaires-85 med vinmakaren Cyril Brun vilket naturligtvis var en oförglömlig upplevelse och förmodligen min största Champagneupplevelse!

    SvaraRadera
  2. Låter härligt. Charles Heidsieck har mycket bra i sina källare.

    Jag drack faktiskt två olika flaskor av Champagne Charlie -85 under en och samma vecka, båda gångerna blint tillsammans med champagnevänner i Stockholm. Den ena var faktiskt inköpt i Reims för ungefär ett år sedan.

    Jag har hört rykten om att Champagne Charlie -85 snart kommer att släppas av Charles Heidsieck igen!

    SvaraRadera
  3. Kul lista!
    Tack för bra läsning, som vanligt.
    En annan fråga: Jag åker till champagne i vår, har du tips på producenter att besöka?
    Preliminärt har jag funderat på p dethune, vilmart, diebolt-vallois samt ev någon mindre producenter kring aube.
    Tänker inte shoppa oändliga mängder prestige champagner, men siktar på ett redigt lass i intervallet upp till kanske 60€/fl.

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt!

      Paul Dethune, Vilmart och Diebolt-Vallois låter som en bra uppdelning och tre starka representanter för olika typer av champagne (blanc de noirs, ekfatslagrade cuvéer och blanc de blancs).

      Jag kan varmt rekommendera ett besök hos Benoit Lahaye i Bouzy också, en riktigt bra ekologisk odlare som inte har någon importör i Sverige. Men kontakta honom i förväg i så fall.

      Radera