lördag 14 april 2018

En champagnedrickares guide till stilla viner: Rioja

I norra Spanien ligger Rioja, en vinregion där man kan hitta mycket bra viner till rimliga priser och är därför en region jag rätt ofta väljer på restaurang. Tempranillo heter den dominerande druvan i röda Riojaviner men oftast innehåller vinerna också grenache, eller garnacha tinta som druvan heter i Spanien, samt malvasia och graciano. Vinerna är oftast lagrade på ekfat. Traditionellt lagrades vinerna länge på amerikanska ekfat men numera tar moderna producenter det lugnare med eken och använder fransk ek och har kortat ner tiden.

Apropå ekfat och lagring så bygger klassificeringssystemet som infördes 1980 i Rioja på just lagringstid:
Crianza: lagrad i minst två år, varav ett år på ekfat
Reserva: lagrad i minst tre år, varav ett år på ekfat
Gran Reserva: lagrad i minst två år på ekfat och minst tre år på flaska

(Ovanstående tider gäller rödviner, för vita är lagringstiderna något annorlunda.)

Hur dåligt druvmaterial man än har kan man alltså få skriva Gran Reserva på etiketten bara genom att lagra vinet i några år extra, och det är exakt vad vissa producenter gör. Svärfar brukar ibland skryta med om att han kan köpa tre flaskor Gran Reserva för 10 euro på lokala snabbköpet i Marbella, och då tänker jag tyst: ”Jättebra, bara jag slipper dricka det”.

Det finns omvänt producenter som har tillgång till mycket bra druvmaterial men inte vill lagra sina viner i två år på ekfat. Roda I Reserva är ett bra exempel på ett sådant vin och 2009:an av det vinet är nog den bästa röda Rioja jag druckit. 2010:an (en på papperet ännu bättre årgång) av samma vin finns i beställningssortimentet för 519 kr. 

Vit Rioja dricker jag sällan men den är gjord på druvan viura. Bortsett från kultvinet Viña Tondoñia Blanco som är väldigt svårt att få tag på har jag inte druckit några riktigt bra vita viner från Rioja de senaste åren.

Min erfarenhet är att årgången är extra viktig för Riojaviner jämfört med andra regioner och just nu ska man leta efter 2009, 2010 och 2011. På restaurang brukar jag tjuvkika i appen WineSpectator WineRatings+ för att se vilka årgångar som har högst betyg.

Det finns mycket bra Rioja på Systembolaget, om man räknar in beställningssortimentet. Här är några konkreta tips:
Muga Reserva Selección Especial 2012 för 275 kr. 

Ingen Gran Reserva? Det finns säkert några bra men just nu hittar jag faktiskt ingen bra Gran Reserva som jag har provat på Systembolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar