fredag 25 januari 2019

Spännande Krug-provning

Förra helgen blev jag inbjuden till en mycket spännande provning av Krug Grande Cuvée, en av mina absoluta favoritchampagner. Allt serverades blint i olika flighter och enda ledtråden vi fick var att det var en majoritet Grande Cuvée. Det visade sig att sex av elva viner var Krug Grande Cuvée men bland de fem som inte var det ingick Krug 2003 och 2004 samt Krug Clos du Mesnil 2003. En fantastisk provning, med andra ord.

I första flighten fick vi tre viner: Charles Heidsieck Brut Reserve med 2007-bas, Krug Grande Cuvée med 2007-bas och Krug Grande Cuvée på halvflaska med 2007-bas. Jag är allmänt skeptisk till champagne på halvflaska och fick det nu bekräftat blint. Krug Grande Cuvée på halvflaska hade typiska Krug-kännetecken men kändes trött (”gammal” hade min fru sagt) och var klart sämst i den flighten.

Nästa flight hade 2003-tema och vi fick prova Krug 2003 (årgångsvinet), Krug Grande Cuvée med 2003-bas och Krug Clos du Mesnil 2003. Här var jag bara säker på att Clos du Mesnil 2003 verkligen var en Krug och Krug 2003 var återigen en besvikelse. Krug Grande Cuvée 2003 var klart bättre än årgångsvinet men Clos du Mesnil hade en helt annan kvalitet.

















Kvällens vinnare för mig kom i nästa flight: Krug Grande Cuvée med 2004-bas som hade en fantastisk syra. Tyvärr var årgångsvinet Krug 2004 korkat. Det är annars ett vin jag provat två gånger och blivit väldigt imponerad av.

Avslutningsvis fick vi prova två Grande Cuvée till: 2001-bas och 1996/1995-bas. Båda mycket bra och ett bra bevis för att även med en svag basårgång som 2001 kan Grande Cuvée vara hur bra som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar