lördag 7 december 2019

Vilken magnumchampagne ska man köpa?

När jag igår gav lite julklappstips nämnde jag inte magnumchampagne. Som jag skrivit många gånger förut är champagne bäst på magnum och magnum är dessutom extra festligt. Det passar bra både som julklapp och som nyårschampagne.

På Systembolagshyllorna kan man hitta Pol Roger Brut Réserve på magnum för 899 kr och det är ett riktigt bra köp.

I övrigt får man använda beställningssortimentet vilket kan bli lite tajt inför jul, men där kan jag rekommendera Louis Roederer Brut Premier på magnum (895 kr) samt Pierre Péters Cuvée de Réserve för 829 kr. Den senare är en årgångschampagne (just nu 2014) men inte deklarerad.

2 kommentarer:

  1. Hej. Jag har fått 2 flaskor som jag försökt googla men inte hittat något om. Kanske du kan hjälpa mig .
    De heter Damien dumez premier cru och den andra heter Georges cartier premier cru. Mvh Anna

    SvaraRadera
  2. Hej Anna!
    Damien Dumez är en odlare i premier cru-byn Sacy. Georges Carties är ett champagnehus som håller till i Epernay.

    Jag har flera böcker om Champagne av bl.a. Richard Juhlin och Tom Stevenson, och ingen nämner de här två producenterna, så gissningsvis är det enkla champagner.

    SvaraRadera