torsdag 9 februari 2012

Maze och Selosse Substance

Det blev ytterligare ett besök i London för mig den här veckan och jag passade på att besöka Gordon Ramsays Maze Grill som ligger inne i hotellet Marriott Grosvenor Square. Den fungerar lite som en bakficka till grannrestaurangen Maze. Maze Grill är OK men inte mer. En sak som är cool är att vinlistan kommer i form av en iPad som man får låna. Sedan får man klicka runt och läsa om vinerna. Det är ett koncept jag gillar och det gör det också väldigt lätt för restaurangen att hålla listan uppdaterad. Men gå inte hit.

Kvällen efter blev jag hembjuden till en vän och jag fick välja mellan Selosse 1999 och Selosse Substance. Jag hade väldigt gärna druckit 1999:an men jag var ärlig och sa att den mår bra av ytterligare några år i källaren. I stället blev det en Selosse Substance, degorgerad i april 2007. Substance är en av mina absoluta favoritchampagner och den här flaskan var helt perfekt. Färgen var mörk, man hade kunnat ta den för en rosé och den hade skön mognad både på näsan och i munnen.

Avslutningsvis fick jag prova Delamotte Rosé, en hygglig rosé som framför allt hade en trevlig doft. Lite blommig i stilen och rätt speciell, många roséer är lite mer bäriga. Lite kort och knuten i eftersmaken. Delamotte har valt att ha 80% Pinot Noir i sin rosé vilket jag tycker är ett bra val - roséer från Cote de Blancs brukar inte vara så här bra. Gosset Rosé är dock fortfarande ohotad i den här prisklassen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar