onsdag 29 februari 2012

Gott bröd

Sedan länge finns det två utmärkta bagerier på Östermalm: Valhallabageriet och Riddarbageriet. Valhallabageriet är antagligen bäst men det ligger långt bort på Valhallavägen 175 och det är sällan jag har vägarna förbi. Om det fanns Michelinstjärnor för bagerier skulle Valhallabageriet ha två, ”värt en omväg”. Riddarbageriet nere på Riddargatan är också mycket bra.

Tösse är förstås ett klassiskt konditori men bröd är inte deras starka sida.

Men i förra veckan upptäckte jag en brödbutik där jag inte handlat förut: Fabrique Stenugnsbageri på Nybrogatan 6, vägg i vägg med ostbutiken Androuet (Sveriges bästa ostbutik?). Fabrique är en liten brödbutikskedja med butiker även på Kungsholmen och hela tre på Söder. Jag köpte deras vanliga surdegsbröd och en kardemummabulle, en av mina svagheter. Bullen var helt gudomlig och bara den är en anledning till att jag kommer att gå tillbaka. Även brödet var mycket bra. Jag skulle smörsteka det och lägga foie gras på, men det blev också ett gott matbröd i ett par dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar