måndag 21 januari 2013

Vilmart Rosé

En av mina absoluta favoritodlare är Vilmart. Förut fanns Vilmarts underbara prestigevin Coeur de Cuvée i ordinarie sortimentet på Systembolaget men det försvann för ett par år sedan. Numera får man förlita sig till Franska Vinlistan som regelbundet släpper viner från Vilmart till den svenska marknaden. Franska Vinlistan har flera andra bra champagneproductenter i sitt sortiment och jag kan rekommendera att skriva upp sig på deras mailinglista.

Till Dubai tog jag med mig en Vilmart Grand Cellier Rubis Rosé 1997, Vilmart prestigerosé. 1997:an var första årgången av det här underbara vinet. Väldigt smörig i doften och tydligt Pinotdominerad både på näsa och i munnen. Ett härligt vin som det bara producerades 2000 flaskor av. Jag undrar hur många av dessa jag har druckit nu...

Nu är det bara tre kvällar kvar i Dubai innan vi flyger vidare till vår nya hemstad Manila. Jag har en Krug 2000 som ska korkas upp någon kväll. Det är sista flaskan jag tog med mig från Sverige - snart blir det till att hitta nya inköpskanaler i Filippinerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar