onsdag 11 december 2013

Henriot – en presentation

Henriot grundades 1808 och ligger i Reims, huvudstaden i Champagne. Av champagnehusen på min topp tio-lista ligger även Krug, Roederer och Charles Heidsieck inne i Reims. Henriot använder ungefär 50% Chardonnay i alla sina viner förutom deras Blanc de Blancs (som givetvis är 100% Chardonnay). Pinot Meunier undviks helt, förutom i söta vinet Henriot Demi-Sec. Söt champagne är ett otyg så jag brukar inte ens kommentera de vinerna och har inte ens provat Henriots.

Henriot är ett champagnehus på stark frammarsch kvalitetsmässigt. Jag rankar Henriot så högt som det tredje bästa champagnehuset och det baserar jag främst på Henriots underbara prestigechampagne, Cuvée Enchanteleurs. Henriot väljer att låta den ligga längre på jästfällningen än någon annan prestigechampagne. Deras senaste släppta årgång av den är 1998, vilket kan jämföras med Krug (2000), Winston Churchill (2000), Dom Pérignon (2004) och Cristal (2006) som ligger en eller flera årgångar “före”. Nu är det inte automatiskt så att det är bättre att låta en champagne ligga så länge på jästen – jag vet exempelvis att vinmakaren på Roederer tycker att terroiren kommer till bättre uttryck genom kortare tid. Men det är i alla fall ett bevis på att Henriot prioriterar kvalitet framför lönsamhet – det måste vara dyrt att lagra vinerna så länge före släpp.

En sak som är fantastiskt med Henriot är de mängder äldre prestigeviner som de har i sina källare. Under de senaste åren har de släppt en rad äldre Cuvée Enchanteleurs från 80-, 70- och 60-talet direkt från sin källare. Det finns inget bättre än perfekt lagrad champagne och lagringsförhållanden kan inte bli bättre än att champagnen fått ligga stilla hos champagnehuset hela tiden. Jag ska också tillägga att Cuvée Enchanteleurs lanserades med 1985 års årgång och tidigare gick under namnet Cuvée Baccarat. Nysläppta prestigeviner från före 1985 får dock det nya namnet Cuvée Enchanteleurs. Som jag tipsade om inför senaste vinauktionen såldes det ett par Cuvée Baccarat 1976, ett vin man sällan ser på auktioner.

Henriot har dessutom ett bra vanligt årgångsvin till rimligt pris, en årgångs-rosé, en standard non-vintage som heter Souverain Brut, en standardrosé som helt enkelt heter Brut Rosé och en non-vintage Blanc de Blancs. Jag provade deras blanc de blancs härom veckan och tyckte att den var bra. Mycket mogen och kraftfull, inte alls någon lätt aperitifchampagne.

Märkligt nog är det bara årgångsvinet, just nu Henriot 2005, som finns i Systembolagets ordinarie utbud men de flesta andra går att beställa (klicka på länkarna ovan).

2 kommentarer: