söndag 1 december 2013

Ramen - mycket bra japansk mat

Ramen är en japansk-kinesisk form av nudelsoppa som för femtio år sedan inspirerade till uppfinningen snabbnudlar. I stället för att behöva gå till restaurang för att köpa ramen kunde japaner enkelt få till något liknande i sina hem. Jag vet inte om snabbnudlar är bättre i Japan än i Sverige men själv har jag inga positiva minnen av snabbnudlar. Jag provade ett par gånger när jag pluggade på 90-talet men gick snabbt över till annan budgetmat. Jag antar att det är annorlunda i Japan eftersom snabbnudlar utsetts till den främsta japanska uppfinningen under 1900-talet i en opinionsundersökning.

Nog om snabbnudlar. I Alabang, den del av Manila där jag bor, finns det en japansk ramenrestaurang som fått extremt bra rykte och lockar till sig besökare från hela Manila. Under de senaste veckorna har vi gjort två besök och vilken härlig mat! Det är enkel husmanskost men mycket bra.

Restaurangen heter Ramen Yushoken och ligger i utomhusköpcentrumet Mollitos för den som har vägarna förbi. Det går inte att boka bord utan man får snällt ställa sig i kö om det är fullt.

Jag har ätit Tsukemen Tonkotsu båda gångerna jag varit där. Det är en nudelsoppa baserad på fläskkött men fråga mig inte om några detaljer, menyn är på japanska.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar