fredag 22 maj 2015

Att välja vin i jobbsammanhang

Jag har fått rykte på jobbet om att vara den mest vinkunnige och det innebär att jag alltid får välja vin när vi går på restaurang. Häromdagen var vi ute och åt på MASH i London, en modern och rätt cool köttrestaurang i Soho. De har en imponerande vinlista och inte minst ett väldigt bra urval av amerikanska viner, inklusive fem årgångar av Screaming Eagle.

Vi var ett sällskap på fjorton personer och jag ville ta in något för under 100 pund flaskan. I det prisläget och i sådana blandade sällskap tycker jag att italienska viner brukar fungera bäst. Toscana eller Piemonte (förutom Barolo som behöver kosta mer) i första hand, den här gången föll valet på en Barbaresco "Bordini" 2009 från producenten Elvio Cogno för 70 pund per flaska. En väldigt tillgänglig och trevlig Barbaresco som uppskattades av alla runt bordet.

Jag vet inte hur många flaskor vi drack till slut, kanske 6-7 stycken. En sak som stör mig är när man bara får smaka av den första flaskan på restaurang och så var det på MASH. Skulle en senare flaska visa sig vara korkad är det lite synd om servitrisen hunnit fylla på tio glas runt bordet innan det upptäcks. Lyckligtvis råkade vi inte ut för det den här gången även om jag blev misstänksam mot den sista flaskan som var väldigt annorlunda mot alla tidigare. Jag bad sommelieren komma till bordet och han lät mig prova den flaskan i ett rent glas och det var definitivt inte defekt och inte heller sämre, bara annorlunda.

2 kommentarer:

  1. Hah de kan inte va så att andra faktorer spelar in efter sjunde flaskan ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan det mycket väl vara. :-) Men kom ihåg att vi var rätt många så jag hade inte druckit mer än halv flaska kanske.

      Radera