lördag 15 augusti 2015

Belle Epoque 1996 och annat gott

De senaste två veckorna har jag främst ägnat åt att komma i ordning i huset i Näsbypark. Mina största vinupplevelser har kommit när jag flyttade hem min svenska källare och upptäckte en rad flaskor och lådor som jag helt hade glömt bort. Jag kom till exempel inte alls ihåg att jag har flera flaskor Comtes 2002. Och en låda Vilmart Coeur de Cuvée 2003 var en annan trevlig överraskning.

I torsdags åkte jag och hälsade på en champagnevän ute i skärgården. Hans källare är betydligt större än min och vi inledde champagnedrickandet med en Gosset Celebris 2002 på magnum. Väldigt ung fortfarande men rund och fyllig och ytterligare ett bevis på Gossets storhet. Det är sällan man blir besviken på Gosset.

Jag hade med mig en Belle Epoque 1996 på magnum, Perrier-Jouëts prestigechampagne med den handmålade flaskan som man antingen älskar eller hatar. Belle Epoque tillhör inte toppskiktet bland prestigechampagnerna men 1996:an är riktigt bra. Väldigt finstämd och balanserad och inte alls ett sådant kraft- och syrapaket som många 1996:or är. Kvällen fortsatte med Orpale 1990, en ganska oxidativ Sugot-Feneuil 1990 och slutligen en Krug Grande Cuvée degorgerad 2013.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar