fredag 16 december 2016

Comtes de Champagne 2006 i underbar trälåda

Jag hämtade ut lite beställningar från Franska Vinlistan idag, bland annat en låda Comtes de Champagne 2006 som visade sig komma i en underbar trälåda.





















Priset för en låda är 6.900 kr hos Franska Vinlistan och de har några kvar i lager. Skulle man köpa lika många flaskor Comtes de Champagne 2006 på Systembolaget skulle man behöva betala hela 8.100 kr utan att få någon trälåda!

Comtes de Champagne är Taittingers prestigechampagne, innehåller 100 % Chardonnay och har lite högre dosage än andra toppchampagner men det tycker inte jag är någon nackdel. Mindre vana champagnedrickare brukar älska Comtes de Champagne, kanske av just den anledningen, och när vinet har fått lite ålder så stör inte dosagen alls. En av de bästa champagneprovningar jag varit på var en vertikalprovning av Comtes de Champagne där vi provade ett antal olika årgångar ända tillbaka till 1960-talet.

2 kommentarer:

  1. Kul att se lådan. När de körde Comte 06 senast (när jag köpte) var det en vanlig pappkartong, men å andra sidan var priset tresiffrigt per flaska ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mattias!
      Har du öppnat din pappkartong? Jag tror att det kan ligga en trälåda i den!

      Radera