fredag 10 november 2017

En champagnedrickares guide till stilla viner: Piemonte

I våras startade jag en serie inlägg om stilla viner. Jag hade tänkt skriva om ett antal vinländer/regioner men det blev bara tre inlägg då: Bordeaux, Bourgogne och Tyskland. Nu tänkte jag fortsätta serien med min favoritregion utanför Frankrike: Piemonte.

Piemonte ligger i nordvästra hörnet av Italien och där görs underbara rödviner på druvan nebbiolo. De mest kända distrikten är Barolo och Barbaresco. De ligger 2,5 mil från varandra, på varsin sida om staden Alba. Generellt är Barolo lite kraftigare i stilen medan Barbaresco kan drickas lite yngre. Förenklat kan man säga att Barbaresco är lillebror och generellt billigare än Barolo men det bästa vin jag någonsin druckit från Piemonte är faktiskt en Barbaresco: Bruno Giacosa Barbaresco Riserva Santo Stefano 1998. Näst bäst är La Spinetta Barolo Campé 2004. Just nu kan man köpa 2012:an av just La Spinetta Campé på Systembolaget för 999 kr. Riktigt så högt behöver man inte gå för att hitta en bra Barolo men, precis som med champagne, ska man inte köpa den billigaste heller.

Däremot finns det två andra druvor i Piemonte där man kan hitta bra viner för rimligt pris: Barbera och Dolcetto. Av dessa druvor föredrar jag Barbera som brukar ge fruktiga viner med lite lägre tanniner än Barolo/Barbaresco. När jag är på restaurang i jobbsammanhang väljer jag ofta en Barbera, ett säkert kort till rimligt pris.

Vita och söta viner då? Ja, det görs även många vita viner i Piemonte men jag knappt påminna mig om att jag provat någon. Däremot finns det en känd söt vintyp från Piemonte: Moscato d'Asti. Det är ett väldigt sött mousserande vin med låg alkoholhalt (runt 5 %). Ett enkelt vin som kan vara gott till söta efterrätter.

Italienska viner är populära i Sverige och det finns drygt 500 rödviner från Piemonte på Systembolaget (inklusive beställningssortimentet). Jag tycker till exempel att Livio Pavese Barbaresco brukar vara ett bra vin till rimligt pris (169 kr) även jag inte provat nuvarande årgången. Själv fick jag en rejäl påfyllning av Piemonte-viner när jag igår kväll fick två lådor från Cavistes senaste släpp hemlevererade. I varje låda ingick två barolo, två barbera och två dolcetto från samma producent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar