måndag 16 april 2018

Nya årgångar av Vilmart hos Franska Vinlistan

Under bloggens vinterdvala missade jag inte bara två dryckesauktioner och att Frantzén fick tre stjärnor, utan också att Franska Vinlistan släppt nya årgångar av Vilmart. Lyckligtvis finns alla kvar att beställa och själv har jag både hunnit köpa och prova.

Vilmart Grand Cellier Rubis 2011 är en av de nya årgångarna. Jag var inte helt förtjust i 2010:an som var lite för kraftig för min smak, men 2011:an är väldigt elegant med fint integrerade ekfat. Båda finns att köpa hos Franska Vinlistan för 835 kr/flaskan och jag rekommenderar verkligen 2011:an. Vilmart lyckades även väldigt bra med Grand Cellier d'Or 2011 så i likhet med ett par andra udda årgångar, som 1992 och 1997, verkar det ha varit ett riktigt Vilmart-år!

Apropå Vilmart kan jag varmt rekommendera Kristaps Karklins Instagram-konto. Han provar en rad spännande och bra champagner och lägger upp snygga bilder med provningsanteckningar. Häromveckan provade han just Grand Cellier Rubis 2010 och skrev så här (min översättning):

Roséchampagne är en vintyp som delar mina vänner och konsumenter i allmänhet i olika grupper. Få föredrar saignée - den mest extrema, andra föredrar 'blended' odlarroséer, medan några föredrar 'blended' roséer från de stora champagnehusen. Vilmart Grand Cellier Rubis 2010 är ett av få viner som kan tillfredsställa allihopa.

Vilmart har också bytt etiketter på alla sina viner och nu har alla vit bakgrund.

Den nya etiketten på rosén är den jag tycker är snyggast.

Etiketten för Coeur de Cuvée var bättre förr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar