måndag 22 oktober 2018

Louis Roederer Rosé 2012 en ny fullträff

Roederer Rosé 2008 är en champagne jag älskar. Jag håller den fortfarande som den bästa 2008:a jag druckit och det är nog den årgångschampagne jag druckit flest gånger. Enligt Cellartracker har jag druckit den vid 14 tillfällen, både från magnum och flaska, men jag tror att jag druckit den ännu fler gånger. Dessutom har jag ett gäng kvar i källaren.

Generellt sett är årgångsviner från Louis Roederer mycket säkra kort men nu har de fått in en ny fullträff: Louis Roederer Rosé 2012. Den kostar 599 kr på Systembolaget och det är nog Systembolagets bästa champagne under tusenlappen.

Den har lite annan karaktär än 2008:an, lite mer röd frukt och lite mindre kolatoner, men den ska bli spännande att följa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar