söndag 13 januari 2019

Charles Heidsieck Rosé mot Louis Roederer Rosé

I mellandagarna korkade jag upp en Charles Heidsieck Rosé 2006 som gjorde mig helt lyrisk. En flaska i perfekt balans och jag satte hela 94 poäng på Cellartracker. Jag hade egentligen tänkt öppna den flaskan på julafton men åt för mycket sött för att jag skulle vilja korka upp något så bra. Socker är för mig den värsta boven för smaklökarna.

Nåväl, jag håller Louis Roederers årgångsrosé mycket högt, särskilt 2008:an. Två dagar senare, helgen före nyårsafton, hade vi gäster och jag bestämde mig då för att bjuda på både Charles Heidsieck Rosé 2006 och Louis Roederer 2008. Underbara champagner, båda två, men jag ville veta vilken som är bäst.

Roederers rosé är elegantare men just 2008:an har väldigt sköna kolatoner också och är faktiskt helt underbar. Det blev för hård konkurrens för Charles Heidsieck Rosé 2006 vars kraft kändes lite klumpig. Det kan ha varit en svagare flaska av Charles Heidsieck också, jag är osäker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar