fredag 2 mars 2012

Vilka är Systembolagets bästa champagne under 400 kr?

Jag har tidigare skrivit om att jag inte gillar svenska vinskribenters fokus på prisvärdhet men samtidigt kan jag konstatera att min artikel om bra champagner under 300 kr är den mest lästa på den här bloggen. Därför vill jag nu höja ribban lite och titta på vilka champagner i prisintervallet 300 till 400 kr som är bäst i Systembolagets utbud. Det finns en hel del att välja på, hela tvåhundra champagner.

Till att börja med finns det några riktigt bra standardchampagner från de ”halvstora” husen i det här prisintervallet:
Louis Roederer Brut Premier, 349 kr
Pol Roger Brut Réserve, 357 kr
Bollinger Special Cuvée Brut, 389 kr
Gosset Grande Réserve, 399 kr
Dessutom finns det två bra årgångschampagner från 2002:
Paul Goerg 2002, 335 kr
Paul Bara 2002, 399 kr

Det finns bara några enstaka flaskor kvar av Paul Bara men jag tar med den i uppräkningen ändå. Paul Bara är en oldare från Bouzy som gör Pinotdominerade champagner, och jag skulle vilja utropa nämligen Paul Bara 2002 som Systembolagets bästa vin under 400 kr. Paul Goerg ”låter” som en odlare men är faktiskt ett kooperativ. Deras årgångsvin är en ren blanc de blancs och helt ok.

En ännu bättre blanc de blancs är:
Diebolt-Vallois Prestige Brut, 359 kr

Diebolt-Vallois Prestige har funnits i beställningssortimentet länge men släpptes i några butiker för några veckor sedan. Det här är en riktigt bra champage som dessutom vinner stort på lagring.
Duval-Leroy och Jacquesson, två mindre men mycket kvalitetsinriktade hus, gör varsin bra standardchampagne:
Duval-Leroy Fleur de Champagne, 319 kr
Jacquesson Cuvée nº 735, 339 kr

Avslutningsvis vill jag återigen tipsa om kooperativet Palmers multi-vintage champagne, ej att förväxla med Palmers budgetchampagner:
Amazone de Palmer Brut, 399 kr

1 kommentar:

  1. Precis ovanför 300kr hittar vi Eric Rodez Blanc de Noirs Grand Cru (nr 77108) som jag håller som en av de klart bästa runt 350kr. Rekommenderas verkligen om man inte provat den.

    SvaraRadera