tisdag 31 juli 2012

Legras & Haas Cuvée Pi

Jag ber om ursäkt för stiltjen här på bloggen. Det beror inte på att jag tagit någon paus från att dricka champagne eller äta god mat utan för att jag helt enkelt inte suttit framför datorn särskilt mycket.



Jag har bland annat prova rariteten Legras & Haas Cuvée Pi som bara producerats i en upplaga på 300 magnumbuteljer. Det är en så kallad multi-vintage på årgångarna 1995, 1996, 1998, 1999 och 2002. En härlig champagne med sköna mognadstoner och bra syra. Dosagen är 3,14 gram/liter, därav det nördiga namnet Cuvée Pi.

2 kommentarer:

  1. Hej och tack för en mkt bra blogg. Jag skulle gärna se en genomgång hur Du gör när Du dricker/provar Champagne.
    Vilka glas, vilken temp, vilka ev. tilltugg etc. anser du göra upplevelsen mest rättvis?
    Jag ska tex prova en Dompa 2002 i helgen, något man bör tänka på?

    Mvh Robert

    SvaraRadera
  2. Hej Robert,
    Trevligt att du tycker om bloggen. Dompa 2002 låter mycket trevligt. Här är några tips:
    - Se till att ha bra glas. Höga och smala champagneglas (av "flöjttyp") är INTE att rekommendera. Använd helst kupade champagneglas, till exempel Juhlinglasen från Reijmyre, men om det inte finns är (kupade) vitvins- eller rödvinsglas bra alternativ.
    - Lagom temperatur är ca 10 grader men jag brukar servera champagnen lite svalare eftersom den ändå kommer att värmas i glaset. Det brukar vara intressant att se hur champagnen är när den är lite för kall och sedan lite för varm.
    - Doften är en viktig del av vinprovning och precis som när man provar rödvin ska man skaka glaset för att frigöra doftämnen.
    - Om det är möjligt tycker jag att ni ska låta varje champagne ni provar få gott om tid i glaset. Kontakten med luft gör att champagnen utvecklas och det dyker ofta upp nya dofter efter ett tag. Låt flaskan vara lagom kyld (i ishink eller kylskåp) och toppa upp då och då så att innehållet i glasen inte blir alltför varmt.
    - Det finns mycket mat och tilltugg som passar till champagne, till exempel foie gras och Brillat Savarin, men när jag verkligen vill prova en champagne brukar jag hoppa över tilltugg.

    SvaraRadera