söndag 11 november 2012

Härlig provning av mogen prestigechampagne

Igår eftermiddag var jag på en mycket trevlig provning av mogen prestigechampagne på Grappe, i regi av Johan Tidelius.

I provningen ingick åtta champagner från 1988, 1989 och 1990, 20-25 års ålder är en ålder då många bra champagner fått en härlig mognad. Provningen började med en bonusflaska, en Piper-Heidsieck Cuvée Florence-Louis 1964, ett prestigevin från Piper-Heidsieck som bara gjordes mellan 1961 och 1975. Jag har bara provat en årgång av det här vinet förut, 1973, och det är en av de bästa champagner jag druckit. Den här flaskan hade börjat läcka i Tidelius vinkällare och säkert tappat 1,5 deciliter och det var tveksamt om vinet ”överlevt”. Lite Krugtoner på näsan, rökig, stor smak, sherry. Tyvärr en vademecumbeska som stör i eftersmaken men doften var helt underbar.

Sedan provade vi i tur och ordning Sugot Feneuil Special Club 1988, Taittinger Comtes de Champagne 1988, Heidsieck & Monopole Diamant Bleu 1989, Krug 1989, Philipponnat Clos de Goisses 1989, Billecart-Salmon Cuvée Nicolas-François 1990, Bollinger Vieilles Vignes Françaises 1990 och Selosse 1990.


Heidsieck & Monopole Diamant Bleu 1989 var tyvärr korkdefekt men övriga viner var mycket intressanta. Kvällens klara vinnare var Selosse 1990, vilket vin! Typisk Selossenäsa, fin syra och bra mousse, packat med exotiska frukter men inte så där oxidativt som Selosse ofta är, oändlig eftersmak. Ett fantastiskt vin, det bästa årgångsvinet jag provat från Selosse.

Jag måste också nämna Bollinger VVF som jag provade för första gången. Det här vinet görs från Pinot Noir från tre små inhängnade vingårdar, två i Aÿ och en i Bouzy, som är de enda vingårdar i Champagne som klarade sig från angrepp av vinlusen (phylloxera) som härjade i Frankrike i slutet på 1800-talet. Bollinger använder dessutom gamla metoder för att framställa det här vinet så det här ger en indikation på hur champagne smakade på 1800-talet. Ett mycket spännande vin. För några år sedan blev förresten en av de tre vingårdarna angripen av phylloxera och förstördes helt så produktionen kommer snart att bli ännu mindre. Bollinger VVF 1990 har en kraft och struktur som får tankarna att gå till röd bourgogne snarare än champagne. Vinet hade antagligen vunnit en hel del på luftning men var mycket bra redan nu.

Jag lovade en läsare tidigare i veckan att rangordna vinerna i veckans provningar och här är min ranking från igår:

1. Selosse 1990
2. Bollinger Vieilles Vignes Françaises 1990
3. Billecart-Salmon Cuvée Nicolas-François 1990
4. Philipponnat Clos de Goisses 1989
5. Taittinger Comtes de Champagne 1988
6. Krug 1989
7. Sugot-Feneuil Special Club 1988

(Heidsieck & Monopole Diamant Bleu 1989 var defekt och kan inte bedömas.)





2 kommentarer:

  1. Ganska nära i min gissning... Riktigt rolig läsning.
    Håller på med ett litet projekt gällande Champagne som du kanske har förstått. Inom kort går jag live och söker lite folk som har intresse av Champagne. Vore kul om du kunde skicka ett mail med dina kontaktuppgifter så jag kan få berätta mer, info@champagneliv.se.

    Tack Daniel Söderberg

    SvaraRadera
  2. Det var en väldigt trevlig provning. Kraften i Selosse var helt enkelt underbar. Den vita Bourgognen den här provningen, Montrachet med mousse.

    SvaraRadera