torsdag 17 januari 2013

De sista restaurangbesöken i Stockholm på ett tag

Jag befinner mig nu på hotell Palm Tree Court i Dubai på en välbehövlig semester på väg till vår nya hemstad, Manila i Filippinerna. Jag har med två flaskor champagne som ännu står oöppnade. Vinpriserna på restaurangerna här är helt sjuka så det är jag glad för.

Det blev inte mycket bloggande under de sista veckorna i Sverige, men jag tänkte försöka skriva i kapp lite under semestern. Till att börja med tänkte jag skriva om sista tidens restaurangbesök.

För några år sedan var Prinsen en favoritrestaurang men efter att ha fått dålig service ett par gånger slutade vi gå dit. Lite av nostalgiska skäl gjorde vi ett återbesök helgen före julafton. Maten är fortfarande väldigt bra men servicen håller inte måttet. Hellre bra mat och dålig service än tvärtom men att behöva sitta och vänta i tjugo minuter på att få beställa och sitta med tomma vattenglas i all evighet drar verkligen ned intrycket. Ryktet säger att Prinsen bara bryr sig om sina stamgäster och i så fall får de hoppas att stamgästerna är långlivade för några nya lär de inte få.

Det blev också två luncher på Museet som jag skrev positivt om i höstas. En trevlig restaurang som jag önskar att jag hade fått upp ögonen för tidigare.

Dessutom var jag tvungen att prova nyöppnade Taverna Brillo, som ingår i samma restauranggrupp som Sturehof, Riche och Teatergrillen. Taverna Brillo känns modern, nästan för modern och jag tycker inte att konceptet håller riktigt. Känslan är kall och opersonlig, avsaknaden av dagsljus stör i alla fall mig och servicen var inte bra. Vi åt i delen när man beställer över disk och sedan får maten serverad vid bordet - man kan tycka att inte så mycket ska kunna gå fel då. Men när en efterrätt inte dykt upp på en halvtimme (däremot hade vi fått kaffet) frågade vi personalen och fick då beskedet att efterrätten var slut... Jaha. När vi då fick pengarna tillbaka för efterrätten fick vi för lite pengar och fick gå tillbaka igen för att få resten. Inte fick vi en ordentlig ursäkt heller. Rena skämtet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar