lördag 2 januari 2016

2015 års bästa champagner

Under 2015 skrev jag upp noteringar på alla viner jag drack på Cellartracker.com. Det blev totalt 315 provade viner varav 122 champagner. Här är de tio bästa champagnerna jag drack under 2015:

1. Krug 1988
2. Franck Bonville 1969
3. Krug 1996
4. Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995
5. Jacques Selosse Substance (degorgerad 2009)
6. Krug Grande Cuvée (degorgerad 2006)
7. Krug 1998
8. Vilmart Coeur de Cuvée 2002
9. Billecart-Salmon Grande Cuvée 1996
10. Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1988

Precis utanför listan hamnade Dom Pérignon Oenothéque 1995, Winston Churchill 1995 och Belle Epoque 1996.

10 kommentarer:

  1. Spännande! Har druckit 1995 Charles Heidsieck Blanc des Millénaires tre gånger men ännu inte imponerats. Lite för mycket tuttifrutti istället för honungsdjupet. Har en kvar men känner att den är på väg nedför. Årets bästa: 1. 1989 Veuve-Clicquot Cave Privée Rosé. 2. 1999 Bruno Paillard BdB (magnum) 3. 1996 Bruno Paillard 4. 1998 William Deutz 5. 1999 Gosset 6. 2004 Dom Perignon 7. 1995 Louis XV 8. 2004 Comtes 9. 2004 Cristal 10. 2004 Grande Année

    Bubblare: 1999 Georges Vesselles Collection, 2006 Dehours Les Genevraux.

    Av 2008:orna kommer Roederer bli monumental.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt. Jag har provat Charles Heidsieck Blanc des Millénaires vid fem tillfällen under de sista 15 månaderna och tyckt att den varit väldigt bra varje gång. Jag tror inte att den är på väg utför.

      Kul att du har med Gosset 1999 på din lista. Årgångs-Gosset är underskattad!

      Radera
  2. Har inte så stor erfarenhet av Selosse men kom över årets Substance, Rosé och Initial. Hur länge tycker du att jag skall lagra? Har förstått att de kan dekanteras ordentligt och drickas ur större glas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både Substance och Rosé tillhör mina absoluta favoritchampagner och båda kan drickas mycket tidigt, redan ett drygt halvår efter degorgering tycker jag. Jag köpte inga Selosse vid senaste släppet men jag antar att ett halvår redan har gått.

      Initial, däremot, brukar vinna mycket på några års lagring.

      Radera
  3. För mig som amatör var den största upplevelsen nog Dom Perignon 2004, som jag provade i en bar i Epernay i somras. Den var över förväntan! Sen gjorde Pol Roger starkt intryck, både med Winston Churchill 2000 och vintage 2004 (som faktiskt är värd sina 500 kr). Silkeslena Comtes 2005 finns kvar i minnet också. Det enda trista jag smakat i år var Mumm NV.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevliga champagner. Jag tycker att Dom Pérignon 2004 är en väldigt bra årgång av Dompa, kanske bäst hittills på 2000-talet (i konkurrens med 2002).

      Pol Roger är alltid en favorit! Inser att jag måste dricka mer Winston Churchill under 2016 än jag gjorde 2015.

      Radera
  4. Tips !,Vill du/ ni träffa Olivier Krug, Cyril Brun (ny Chef d Cave på C. Heidsieck), Clovis Taittinger och många fler från champagnehusen, kolla in årets deltagare, program, och Master Classes för Grand Champagne Helsinki (22-23.4.2016) , googla så borde du landa rätt. Ifjol var champagnerna man kunde gå runt och prova, utan att delta i Masterclasses, mycket bra prissatta i synnerhet i premium-segmentet, ss BdM'95, CdC'05, CdG'02, DP'96, representanterna för champagnehusen fanns även närvarande under mässan och umgicks. Nyhet för i år är champagne dinners 2x där bokade grupper om 8pers får dinera med ovannämnda chef de caves etc, bra läge för uppdatering!!! I will be there both days!!! Inträdet lägre om man slår ihop sig till ett gäng och köper gruppbiljett = volympris men enskilda biljetter.

    SvaraRadera
  5. http://grandchampagnehelsinki.fi/en/. Tyvärr finns bara endel av infon på engelska ännu, mera info på finska. biljetter via ceestashop, finns länk på sidan

    SvaraRadera
  6. Cyril Brun kommer att presentera/servera 4 årgångar av BdM :)

    SvaraRadera