tisdag 12 januari 2016

Dom Pérignon 2006 en besvikelse

Det är alltid spännande när de kända prestigechampagnerna kommer med nya årgångar. I förra veckan köpte jag Dom Pérignon 2006 på Hongkongs flygplats och sedan korkade vi upp den tillsammans med ett par vänner i Manila.

Cristal 2006 är en fantastisk årgång av Cristal men jag blev inte lika imponerad av Dom Pérignon. För mig är den inte i närheten av exempelvis Dom Pérignon 2002 och 2004 utan snarare lite lik årgång 2000, dvs anonym och tråkig. Det är fortfarande en klassisk Dom Pérignon med typiskt rostade toner men det är något som fattas. Jag kommer inte att köpa något av den här årgången till min källare.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Du tror inte bara den är för ung då? Jag drack den i oktober och upplevde den då som stram och alldeles för ung - men med stor potential!

    /Martin

    http://champagne-bloggen.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart att den är ung och visst kan den "komma ut" senare, men jag tyckte mig inte känna någon större potential. Jag hoppas att jag har fel!

      Jag kommer säkert att prova den igen under de kommande månaderna.

      Radera