fredag 15 januari 2016

Korkdefekt och andra defekter

Ett vin kan vara defekt av många olika anledningar. Den mest omtalade är förstås korkdefekten, vilket inte betyder att vinet smakar kork utan att det kommit ett ämne som heter TCA i vinet. Det gör att vinet luktar unket, lite som en fuktig och möglig källare. Vinet brukar smaka illa också, i olika grad, men det är på näsan det brukar vara lättast att upptäcka.

Jag minns när jag blev bjuden på en Dom Pérignon 2000 på magnum hos en god vän för några år sedan och direkt när jag stack ner näsan kände jag att den var korkad. Runtom mig stod ett antal andra gäster som redan stod och drack av vinet med glada viner och jag bestämde mig för att inte säga något.

En annan vanlig defekt är att viner blivit oxiderade. Det betyder att de varit i kontakt med luft för mycket, till exempel på grund av en otät kork. Ett oxiderat vin kan smaka som övermogna/jästa äpplen ungefär. Inte så kul. Jag öppnade själv en Winston Churchill 1998 för några veckor sedan som var kraftigt oxiderad och helt död. Jag anade oråd när korken satt löst och liksom ”gled upp ur flaskan.

Sedan kan viner vara ”kokta vilket helt enkelt betyder att de lagrats för varmt. Det är vanligt i varma länder, till exempel Filippinerna där jag befinner mig på semester just nu. En eftermiddag på en lastbilsflak där det är 35-40 grader varmt kan helt förstöra ett vin.

En av få fördelar med Systembolaget är att man får lämna tillbaka defekta viner flera år efter att man köpt dem, utan kvitto. Min Winston Churchill 1998 lämnade jag exempelvis tillbaka och fick tillbaka pengarna. Man måste bara se till att minst två tredjedelar av innehållet finns kvar i flaskan. Men tyvärr dricks nog de flesta defekta viner upp, av intet ont anande konsumenter.

8 kommentarer:

  1. Fråga: hur skulle du säga att Winston Churchill som var oxiderad smakade? Hag själv en Krug Grande Cuvee hemma som korken gick ur ovanligt lätt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oroväckande men även om korken sitter löst kan vinet ha klarat sig bra.

      Den oxiderade Winston Churchill jag provade hade en doft av övermognad äpplen på ett lite unket sätt. Ibland kan man dock vädra bort sådant men det här vinet var dessutom "platt" och "dött".

      Radera
    2. Hmm… Korken gick inte ur av sig självt, men det var mindre POP än vad det brukar. Magnumflaska detta. Noterar att doften känns bra, liksom "djupa" toner, snarare än lätt och spritsigt. Men det är rätt lite (och mckt små) bubblor. Har bara druckit Krug en gång tidigare, när jag var ny på champagne, och min fru säger at det var mer bubblor i den. Smaken är bra också (karameller tänker jag på) men svårt att veta om den är normal utan jämförelse.
      Har varit med om detta med få bubblor en gång tidigare, en låda Deutz jag köpte, alla flaskor i lådan hade väldigt lite bubblor (men det smakade bra). Vad tyder få bubblor på?
      mvh
      markus

      Radera
    3. Aj aj, var det en magnum också? :-(

      För lite bubblor kan absolut vara ett tecken på att vinet haft för mycket kontakt med luft.

      Radera
  2. Jag fick en champagne Louise 1988 när jag fyllde 50 alltså 23 år sedan jag öppnade den på nyårsafton och korken bara lyssnade och innehållet var brunt och smakade sherry den har legat ner hela tiden men i rumstemperatur
    Hur kommer detta sig?
    Mvh Kjelle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kjelle,
      Det låter inte så roligt. Om jag förstår dig rätt drack du champagnen år 2000. Då bör Cuvée Louise 1988 ha varit relativt nysläppt så det var knappast din lagring som förstörde den. Några år i rumstemperatur klarar champagne utan problem, förutsatt att den fått ligga i en garderob eller liknande, inte i köksskåpet ovanför kylskåpet.

      Det låter som om korken inte hållit tätt och att det kommit in luft i flaskan. Tråkigt på en så bra champagne från ett så bra år!

      Radera
  3. Hej Elvis
    Jag drack champagnen detta nyår inte 2000
    Mvh Kjelle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, ja om den legat i rumstemperatur så länge har den antagligen blivit ”övermogen”. Några år brukar inte vara några problem men inte så länge.

      Radera