onsdag 18 maj 2016

Prestigechampagner del 2

Av de 25 största champagneproducenterna har 18 en klar prestigechampagne och med undantag av Nicolas Feuillatte Cuvée Palmes d’Or tycker jag att alla är bra champagner.

Av dessa 18 champagner är 13 en blandning av Pinot Noir och Chardonnay, två innehåller även lite Pinot Meunier och tre är blanc de blancs, dvs innehåller 100 % Chardonnay. Blandningarna ligger i genomsnitt ytterst nära 50/50 mellan Pinot Noir och Chardonnay. I ytterkanterna finns Duval-Leroy Femme de Champagne med 80 % Chardonnay och Bollinger La Grande Année med 70 % Pinot Noir.

De två prestiger som innehåller Pinot Meunier innehåller bara en liten skvätt – Cuvée William Deutz innehåller 10 % och Perrier-Jouët Belle Epoque bara 5 %. Kära läsare, det här är trivia som ni kan testa era vinvänner på vid nästa provning. Vilka två storhusprestiger innehåller Pinot Meunier?” Underkänn svaret Krug eftersom det är ett relativt litet hus.


Apropå Duval-Leroy Femme de Champagne så är det en prestigechampagne som jag nästan hade glömt bort. Jag drack 1996:an för fem år sedan och tyckte att den var väldigt bra. Jag tyckte att den påminde om både en ung Dom Pérignon och Comtes de Champagne och jag undrar hur den har utvecklats sedan dess. Det kan jag enkelt ta reda på för jag såg just att 1996:an släpptes igen på Systembolaget i höstas, den här gången för 1999 kr och det finns kvar flaskor i vinkällarbutikerna. Det är ungefär dubbelt så mycket som den kostade för fem år vilket är lite dyrt men samtidigt är det kul att den går att köpa igen. Är det någon som vet om det är en sendegorgerad version?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar