fredag 20 maj 2016

Prestigechampagner del 3

Under de år som jag haft den här bloggen har jag skrivit om många prestigechampagner. Jag har rekommenderat köp av dem på auktionerna och jag har beskrivit tio ganska noggrant i min serie om de tio främsta champagnehusen.  Jag har även skrivit separata inlägg om exempelvis Dom Pérignon, La Grande Dame och Comtes deChampagne.

Idag tänkte jag skriva om kanske den bästa prestigechampagne som jag inte skrivit om förut:

Mumm Cuvée R Lalou
Mumm är världens fjärde största champagneproducent (efter Moët & Chandon, Veuve Clicquot och Laurent-Perrier) med en produktion på ungefär åtta miljoner flaskor per år. Det är lite förvånande att ett sådant framgångsrikt champagnehus har en så anonym prestigechampagne, men det beror delvis på att Mumm upphörde med det här vinet 1985 och lät det göra comeback först för några år sedan, med årgång 1998. Mumm satsar verkligen på kvalitet nu och målet verkar vara att göra en riktigt bra champagne, inte att sälja hundratusentals flaskor av den.

Mumm har dedikerat tolv grand cru-vingårdar till Cuvée R Lalou. Den senaste årgången är 2002 och till den användes druvor från sex av dessa vingårdar: Pinot Noir från Ambonnay, Verzy och Verzenay blandat med Chardonnay från Avize och Cramant. Jag har inte provat den än men den finns  i beställningssortimentet för 1210 kr men är tillfälligt slut hos importör.


Hur bra är Cuvée R Lalou då? Jag kan inte uttala mig generellt om det eftersom jag bara bara provat en årgång (1998) och bara vid två tillfällen. Det var precis efter att den släppts och jag upplevde den då som väldigt Chardonnaydominerad i stilen trots att den innehåller 50 % Pinot Noir. Jag skrev också kort att jag tyckte att den var bra men inga fler detaljer.


Jag skrev det här inlägget på planet mellan Buenos Aires och London och blev riktigt sugen på att prova 2002:an men tyvärr fanns den inte på Heathrow heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar