lördag 13 maj 2017

Vertikalprovning av Pol Roger Brut Vintage

I torsdags hade jag förmånen att få gå på en vertikalprovning av Pol Roger Brut Vintage i Stockholm. Provningen arrangerades av Ward Wines, Pol Rogers svenska importör. Pol Rogers vd, Laurent d'Harcourt, var på plats och höll i provningen.

Efter lite Pol Roger Brut Réserve som fördrink fick vi prova årgång 2008, 2006, 2004, 2002, 2000 och 1999. Som jag skrivit om förut släpptes Pol Roger Brut Vintage 2008 på Systembolaget i februari även om man säkert fortfarande kan hitta enstaka ströflaskor av 2006 på hyllan i någon butik.

Det är alltid spännande att få prova olika årgångar av samma vin parallellt. Dels kan man jämföra årgångarnas karaktär, dels jämföra vinet i olika mognadsfaser. Hur står sig de på papperet bästa årgångarna 2002 och 2008 mot mellanårgångar som 1999 och 2000, till exempel?

Vinnare var årgång 2002:an. Precis lagom mogen med sköna kolatoner som påminner mig om Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995 och i perfekt balans. Jag har druckit Winston Churchill 2002 några gånger de senaste månaderna och jag tycker faktiskt att Brut Vintage 2002 är bättre just nu. Och jag som just köpte en ny låda Winston Churchill 2002 för att jag tycker att den är så bra!

Kvällens största överraskning var 2000 som påminde mycket om 2002:an i stilen och var nästan lika bra. Det borde inte vara möjligt för en mellanårgång att vara så här bra men jag gissar att det var en flaska i toppskick. 1999:an, däremot, var lite oxiderad och trött vilket antagligen berodde på flaskvariation åt andra hållet.

2008:an är lite grapefruktig och behöver tid i källaren. Potentialen är stor men jag kommer att vänta i fem år innan jag börjar korka upp. 2006:an är däremot redan inne i en skön fas. 2004:an visade lite för mycket mognad och var lite svampig. Många 2004:or var väldigt trevliga som unga och det är lite oroväckande om de börjar bli trötta redan nu. Eller också var det en svag flaska.

Så här rankar jag årgångarna just nu:
1. Pol Roger Brut Vintage 2002
2. Pol Roger Brut Vintage 2000
3. Pol Roger Brut Vintage 2006
4. Pol Roger Brut Vintage 2008
5. Pol Roger Brut Vintage 2004
6. Pol Roger Brut Vintage 1999

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar