onsdag 29 oktober 2014

Maude i Beverly Hills

På Beverly Drive i Beverly Hills ligger Maude, en liten restaurang som det är nästan omöjligt att få bord på. Den första i varje månad släpps bord för månaden efter (den 1 november kan man börja boka bord för december) men då är det mycket svårt att komma fram på telefon.

Maude väljer ut en ingrediens som ingår i alla nio rätterna på avsmakningsmenyn under en hel månad. I september var det tomater, i oktober är det päron och i november blir det tryffel.

Vi bor bara några kvarter från Maude och jag har skrivit upp oss på väntelistan. I förra veckan ringde dem och berättade att de fått en sen avbokning och hade ett bord för fyra kl 21.00 dagen efter. Jag och min fru kommer gärna, sa jag, men det gick inte - vi var tvungna att vara fyra. Min advokat och hans pojkvän var inte sena att haka på så fem minuter senare kunde jag ringa tillbaka och bekräfta bordet.

Maude var vår bästa restaurangupplevelse hittills i Los Angeles. Restaurang är inredd som en mysig kvarterskrog, servicen avslappnad, charmig och kunnig och maten fantastisk.
Neil, en god vän, och min fru inne på Maude

















Även om päron i någon form ingick i alla rätterna var menyn kreativ och varierad:


Oyster, Chicken, Pretzel

Pear & Beetroot
Goat Curd, Hay Ash, Hazelnut

Soup
Smoked Celery Root, Wood Sorrel

Tuna Crudo
Kim Chi, Forbidden Rice, Seaweed

Pig's Head Terrine
Parsnip, Parsnip Toffee, Raw Pear

Guinea Hen Raviolo
Swiss Chard, Tokyo Turnip, Pear Cider Sabayon

Veal Cheek
Cauliflower, Pear Gelée, Parsley Oil

Brie
Salted Walnut Tuile, Grape, Frisée

Stout Poched Pear
Roasted Peanut Foam, Dark Chocolate, Panna Cotta

Den har niorättersmeny kostade bara 85 dollar per person, vilket jag tycker är nästan löjligt billigt för så bra mat. Vi står på väntelista till tryffelmånaden också men då blir menyn betydligt dyrare (250 dollar per person).

2 kommentarer:

  1. Hej

    Låter riktigt trevligt, men vad dricker man till en sådan meny?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Robert!
      De hade ett vinpaket med intressanta vinval till varje rätt. Det var Paul Bara 2004 till förrätten, har jag för mig. Själv hade jag med mig en Vilmart Cellier d'Or 2008 som vi drack till de första rätterna mot en korkavgift, sedan tog vi in en FX Pichler Riesling (2011 eller 2012) och avslutade med en Barolo från 2007.

      Jag älskar FX Pichlers rena viner men den kom inte till sin rätt efter ekfatstonerna i Vilmart. Barolon var på rekommendation av sommelieren och var mycket bra men jag glömde fotografera etiketten så jag kommer inte ihåg producenten.

      Radera